KAPITEL 1. Valg af AdWords Samarbejdspartner

Bedste AdWords samarbejdspartner

Lige nu sidder du med en guide, der tager dig igennem det, du som marketingansvarlig bør vide om håndteringen af AdWords – uanset om du vælger at arbejde med AdWords inhouse, i samarbejde med et bureau eller en anden ekstern partner.

Mit navn er Lars Lynge og jeg er Lead Advisor hos Green.Click.

Jeg har skrevet denne guide til dig, der er ansvarlig for din virksomheds online markedsføring og bruger Google AdWords.

Først og fremmest vil jeg gerne give dig indsigt i de elementer du skal kende til, for at kunne vælge den samarbejdspartner, der er bedst for din virksomhed.

Desuden giver jeg dig indsigt i grundlæggende AdWords, push vs. pull medier, hvilke data du selv skal bidrage med og hvilke resultater, du kan forvente af et samarbejde.

Hvis du er som de fleste andre marketingansvarlige, giver dine mange “kasketter” dig sikkert også en udfordring. Det er nemlig umuligt at være specialist på det hele og have nok timer i døgnet til at håndtere de mange forskellige og vigtige indsatser som fx. kommunikation til kunder på websitet, sociale medier, nyhedsbreve, PR, online markedsføring, opfølgning på data og meget meget mere.

Derfor ønsker jeg at give dig redskaberne, så du kan føle dig tryg ved at overlade det udførende arbejde på AdWords til en samarbejdspartner, der er specialist på området.

Afslutningsvist får du svar på, hvad der skal til og hvad det koster at få succes med AdWords med hjælp fra specialister.

 

Indholdsfortegnelse

Kapitlet her er en del af guiden Bedste AdWords samarbejdspartner, der hjælper dig med at vælge den samarbejdspartner, der passer bedst til din virksomhed. Guiden informerer dig om det, du som marketingansvarlig bør vide om håndtering af AdWords – om det er inhouse, i samarbejde med bureau eller anden ekstern partner.

Nedenfor kan du se samtlige kapitler i guiden.

KAPITEL #1

Valg af AdWords samarbejdspartner

Valg af samarbejdspartner kan afhænge af mange ting. Det kommer helt an på din virksomheds størrelse, strategi, ambitioner, vækstmål, midler til at investere, inhouse ressourcer, hvor meget dine potentielle kunder bruger Google som søgemaskine, samt hvor meget salg du ønsker skal komme via dit website og hvordan du promoverer din virksomhed via dit website.

Jeg vil derfor gerne fortælle om dine muligheder, når du skal vælge samarbejdspartner og i hvilket omfang du har brug for ekstern specialisthjælp og viden.

I kapitlet fortæller jeg også om nogle af de krav, du bør stille til din samarbejdspartner. Kravene har jeg desuden samlet i en tjekliste, som du nemt kan bruge, når du skal finde den bedste AdWords samarbejdspartner.

Hent din tjekliste her

Jeg har samlet de vigtigste punkter i en tjekliste, så du hurtigt kan se, hvilke punkter du skal afklare med din samarbejdspartner

Ligemeget om du allerede har en samarbejdspartner, eller om du overvejer at indgå i et nyt samarbejde, kan du bruge denne tjekliste.

 

Tjekliste

Bestil din tjekliste med spørgsmål, du med fordel kan stille din AdWords samarbejdspartner, for at sikre, at du får mest muligt ud af samarbejdet.

Frigør tid og forbedr din AdWords

Det kan være problematisk at nå det hele, hvis du har for mange kasketter på som marketingansvarlig. Det kan også være vanskeligt at prioritere og give hvert område den kærlighed og opmærksomhed det fortjener for at opnå det bedst mulige udbytte. Derfor kan din virksomhed måske drage fordel af at du overdrager nogle af dine hatte til de hoveder, der bedst kan klare opgaven. Ved at uddelegere arbejdet, vil du ikke blot maksimere udbyttet af dine marketingindsatser, men frigøre din egen tid, så du har mulighed for at bruge den hvor dine evner og forcer er bedst brugt.

Det er et fuldtidsjob at være specialist i alle aspekter af AdWords – og samtidig med de tusinde andre  ting, der også skal nås, er det nærmest umuligt! For at frigøre din tid kan du vælge en samarbejdspartner. Der har du flere muligheder, både inhouse og med en ekstern partner. Mulighederne kan fx. være at:

  1. Ansætte en medarbejder inhouse: Studentermedhjælper
  2. Ansætte en medarbejder inhouse: Fuldtidsspecialist
  3. Tilkøbe periodisk rådgivning
  4. Samarbejde med ekstern specialist: bureau vs. enkeltperson
Google
En tredjepartspartner kan spare dig og din virksomhed for en masse tid og kræfter. Vi opfordrer dig til at holde dig informeret, involveret og opdateret om dine annoncekampagner, men overlade det tidskrævende arbejde til din partner, så opnår du de bedste resultater.
Google - Samarbejde med tredjeparter
MULIGHED 1

Ansæt en inhouse AdWords medarbejder: Studentermedhjælper

Ansættelse af en studentermedhjælper kan være en fin løsning for mindre virksomheder. Dog skal du overveje, hvor stort jeres behov er og hvor stort jeres budget er.

En studentermedhjælper kan hjælpe med at overvåge data og optimere jeres kampagner efter behov. Endvidere kan en studentermedhjælper hjælpe med at forfatte annoncetekst til landingssider – alt efter hvilken baggrund den pågældende studentermedhjælper har. En af fordelene ved at ansætte en studentermedhjælper er, at du kan tilpasse timeantallet efter hvor meget arbejde der er i den pågældende periode.

Det er altså en fordel at ansætte en studentermedhjælper når:

  • Du har en mindre enkeltmandsvirksomhed
  • Det skal være billigt
  • Målet med annonceringen er begrænset
MULIGHED 2

Ansæt en inhouse AdWords medarbejder: Fuldtidsspecialist

I større virksomheder, som har økonomien til det, kan det være en løsning at ansætte en specialist. Fordelen er, at specialisten har mulighed for at få rigtig stor indsigt i virksomheden og kan lave AdWords annonceringen ud fra dét.

Har I ikke selv mulighed for at uddanne personen, så sørg for at ansætte en specialist, som allerede har erfaring. Bed om eksempler på resultater han eller hun har skabt, så du kan se om det matcher din virksomheds behov og mål.

Sørg desuden for at den person, du ansætter, kommer til at få AdWords som sit hovedområde, så han eller hun fokuserer al sin energi på de opgaver, der hører under dén kasket.

Det er altså en fordel at ansætte en intern specialist når:

  • Der er økonomi til at dedikere mindst én person til at håndtere AdWords
  • Der er behov for et helt AdWords team
MULIGHED 3

Tilkøb af periodisk rådgivning

Du behøver ikke nødvendigvis at have tilknyttet en fast samarbejdspartner, som arbejder på din online markedsføring hele tiden. Hvis du eller andre i virksomheden har tid og ressourcer til selv at varetage AdWords annonceringen, men blot mangler nogle gode input og ekspertviden for at skabe gode resultater, kan du få hjælp i perioder.

Periodevis specialistrådgivning kræver, at I har rigtig godt styr på annonceringen selv.

Det er altså en fordel med periodisk rådgivning når:

  • Du selv har ressourcerne til at håndtere AdWords internt
  • Du har brug for eksterne input og ekspertviden
MULIGHED 4

Samarbejde med ekstern specialist: bureau vs. enkeltperson

Når du undersøger forskellige bureauer, finder du også ud af, at nogle er enkeltmandsvirksomheder og andre er større bureauer. Skal du bruge annoncering til en mindre virksomhed, kan den billige enmandshær godt være den rigtige løsning. Men sidder du med en mere omfattende markedsføring, giver flere af de lidt større bureauer et helt team af specialister frem for blot en enkelt persons input til din markedsføring.

Find derfor et bureau, der med sin størrelse og interne specialister kan matche omfanget af den markedsføring du har brug for.

Fordelen ved at samarbejde med et større professionelt bureau er, at du får en partner, som har en masse specialistviden og erfaring. Man lærer af sine fejl – og det gør bureauer også. Med de mange forskellige kunder, har bureauerne haft mulighed for at lave en masse tests og drage sig nogle vigtige erfaringer, som du kan høste frugterne af i samarbejdet. Samtidig får du adgang til et helt hold af eksperter, som hele tiden holder sig opdaterede på den nyeste viden.

Samarbejdet frigiver også en masse tid, så du kan fokusere på dine andre opgaver (- men du kan stadig tage credit for resultaterne!).

 

Vælg bureau med specialistviden

Det kan virke fristende at få en allerede eksisterende samarbejdspartner til at stå for din Adwords-annoncering – fx. dit webbureau, mediebureau eller kommunikationsbureau. Du tænker måske, at der allerede er etableret et godt samarbejde og en tillid – men ville du sætte din tømrer til at male dit hus eller tilse dine el-installationer? Nej vel! Det er selvfølgelig vigtigt at finde de rigtige specialister til de rigtige opgaver. Inden du vælger, bør du derfor undersøge om bureauet er AdWords-certificeret, har adgang til de førende værktøjer indenfor online marketing og om de har den nødvendige viden og ekspertise i at bruge automatiseringer og scripts, der sørger for at din AdWords-konto altid er overvåget og performer på den bedst mulige måde.

De færreste er supermænd til ALT – så vælg et bureau, der er specialist på området.

Se desuden Googles anbefalinger, hvis du skal samarbejde med et bureau.

Det er altså en fordel at samarbejde med en ekstern specialist når:

  • Du har ambitiøse mål
  • Du har brug for at frigive egne ressourcer
  • Du vil løfte din markedsføring til et højere niveau
Google
Hvis du arbejder sammen med en virksomhed, der har administreret hundredvis af Google-annonceringskonti, så har de sandsynligvis oparbejdet stor ekspertise i forhold til Googles annonceringsprodukter. Hvis de fortæller dig, at visse brancher historisk set har højere omkostninger til onlineannoncering, eller at visse søgeord eller annoncer muligvis ikke fungerer for din virksomhed, så taler de sandsynligvis af erfaring. Google - Samarbejde med tredjeparter

Krav du skal stille til dit bureau

Vær kritisk når du skal vælge det samarbejdspartner! Ofte er det et forholdsvist stort budget, du overlader til deres håndtering – og det kræver tillid. Derfor bør du selvfølgelig også stille nogle ambitiøse krav.

Her får du nogle pejlemærker i form af krav, du kan stille til din samarbejdspartner. At kravene er opfyldt er ikke et det endegyldige bevis for, at du har fundet den rigtige samarbejdspartner, men de kan lede dig i den rigtige retning.

Når du vælger samarbejdspartner til håndtering af AdWord, bør du stille følgende krav:

  1. De skal være Google Partner
  2. De skal have de relevante certificeringer
  3. De skal være e-mærket
  4. De skal være AAA-partner
  5. De skal kunne varetage netop dit budget
  6. De skal bruge data som udgangspunkt
  7. De skal give dig fuld adgang til din konto
  8. De skal rapportere på den data du har brug for at se
  9. De skal tilbyde gratis gennemgang inden opstart
KRAV 1

Bureauet skal være Google partner

Søg og du skal finde! Det kan være en jungle at finde rundt i de mange forskellige bureauer, der tilbyder at stå for din Adwords-indsats. En god indikator på at du har fundet et bureau, der arbejder seriøst med Adwords er Google Partner Badget. Badget gives kun til virksomheder, der tydeligt har vist, at de er i stand til at opbygge og varetage AdWords-kampagner inden for forskellige discipliner og brancher. Derfor anbefaler Google også, at du finder en samarbejdspartner, som netop har badget.

Google
“Du kan kontrollere, om en virksomhed er certificeret i vores partnerprogrammer ved at klikke på badget på virksomhedens website. Hvis virksomheden er certificeret, ledes du til virksomhedens profilside på Google.” Google Partners
KRAV 2

De skal have de relevante certificeringer

Har de relevante certificeringer i Analytics, Google AdWords, Shopping, Mobil og Display? Google laver løbende opdateringer og disse certificeringer er din sikkerhed for at din samarbejdspartner er up to date med den seneste viden fra Google. Det sikrer at din partner er kvalificeret til at varetage dine kampagner på de enkelte platforme.

KRAV 3

Bureauet skal være e-mærket

Du kan også med fordel vælge et bureau, som har et website, der er e-mærket. Det sikrer at forretningen er til at stole på og løbende tjekkes af e-mærket.

KRAV 4

Bureauet skal være AAA-partner

Kig efter AAA mærket for kreditværdighed. Det er bevis for at virksomheden har særdeles god evne til at imødekomme betalingsforpligtelser. Samtidig viser det at virksomheden er solid og ordentlig.

KRAV 5

Bureauet skal kunne varetage netop dit budget

Inden du vælger AdWords-bureau, så spørg ind til, hvilke budgetter de varetager for sine øvrige kunder. Det kan give et indblik i, om virksomheden har erfaring med at varetage annoncering i den størrelsesorden du ønsker.

Hvis dit budget ligger meget under de øvrige kunders, kan du risikere at blive nedprioriteret i forhold til de kunder, der betaler betydeligt mere.

Og ligger dit budget meget over dét, AdWords-bureauet ellers håndterer, kan det være de ikke har erfaring og ressourcer nok til at håndtere din annoncering.

Så find i stedet et bureau, der matcher din virksomheds niveau i forhold til budget. Så bliver du hverken glemt i mængden, eller for stor en mundfuld for bureauet.

KRAV 6

Bureauet skal bruge data som udgangspunkt

Det er essentielt at du i valget af samarbejdspartner sørger for, at du til enhver tid har adgang til al din data og at din virksomhed har rettighederne til den. Data er og vil altid være et af de vigtigste parametre fremadrettet. De, der har mest data og mest viden om potentielle og nuværende kunder, vinder.

Hvis du ikke selv ved hvordan man opsætter sporing, er der derfor også vigtigt at vælge et bureau, der kan hjælpe med det, så du hele tiden kan se dine resultater

KRAV 7

Bureauet skal give dig fuld adgang til din AdWords-konto

Jeg mener det er et must, at bureauet giver fuld administratoradgang til din Adwords-konto (det samme med Google Analytics og Google Tag Manager) Det er desværre ikke altid tilfældet. Husk derfor at undersøge dette før du vælger bureau.
Undersøg også om du har mulighed for at tage adgangen til kontoen med dig, hvis du på et tidspunkt skifter bureau.

KRAV 8

Din partner skal rapportere efter dit behov

Det er vigtigt at din samarbejdspartner kan imødekomme dine behov for rapportering. Uanset om du har brug for ugenligt, månedligt rapporteringer eller live dashboard er det vigtigt at du får præsenteret dine tal, så det letter dit arbejde i hverdagen. Derfor skal din samarbejdspartner også rapportere overskueligt, så du hurtigt kan se hvad tallene betyder for din virksomhed.

KRAV 9

Start med en gratis gennemgang

På de forskellige AdWords bureauers websites vil du ofte kunne bestille en gratis og uforpligtende gennemgang af din AdWords annoncering. Det giver dig en mulighed for at se hvor dine styrker og svagheder ligger og se om bureauet kan levere, det du forventer.

Bestil eventuelt en gennemgang hos et par forskellige bureauer, så du kan vælge dét bureau, du føler dig mest tryg ved og som matcher din virksomheds mål og ønsker bedst.

Gratis AdWords Performancetjek

Find ud af om dine AdWords kampagner performer som du ønsker.

Få et gratis Performancetjek
Valg af AdWords samarbejdspartner

Det har du lært i kapitlet:

I stedet for at være specialist på alle områder, kan du med fordel benytte dig af samarbejdspartnere, så du udnytter din tid og kompetencer bedst muligt.

En løsning der udover at frigive tid og ressourcer, også giver dine AdWords kampagner den opmærksomhed og ekspertviden de fortjener, kan være at ansætte en inhouse AdWords medarbejder i form af en studentermedhjælper eller en fuldtidsspecialist. En anden løsning kan være at tilkøbe periodisk rådgivning eller udlicitere alt til et AdWords specialist bureau.

I processen mod at finde den samarbejdspartner, der passer bedst til dig, er nogle af de elementer, du bør tage med i dine overvejelser at kigge efter kvalitetsstempler som Google Partner Badge, e-mærket og AAA.
Endvidere skal bureauet matche din virksomheds størrelse og budget. De bør have erfaring med at håndtere lignende virksomhedsstørrelser på Google.

Afslutningsvist er vores største anbefaling, at du skal vælge en samarbejdspartner, der ser det som en selvfølge, at du skal have adgang og ejerskab over din egen AdWords konto. Data er udgangspunktet for  din annoncering og dataen er selvfølgelig din.

Der er mange muligheder når du skal vælge bureau. En af fordelene er at du kan få meget gratis hjælp i form af foranalyser og gennemgange. Benyt dig derfor af bureauernes mange tilbud før du vælger dit bureau!

Hold dig opdateret om online markedsføring

Vil du sikre, at du løbende får lignende information, du kan bruge i din markedsføring? Så tilmeld dig her:

Tilmeld nyhedsbrev
AdWords nyheder
Næste Kapitel

Det skal du vide om AdWords

I næste kapitel fortæller vi mere om det du skal vide, for at få mest ud af din annoncering – uanset om du selv håndterer AdWords eller vælger en samarbejdspartner.