Lær af salgsrekorderne fra Black Friday 2017 og bliv klar til 2018

Black Friday har igen i år slået rekord som den største handelsdag! Det giver blandt andet en enorm omsætning til de velforberedte webshops. Her viser vi nogle af resultaterne samt giver dig tips til, hvordan du kan få en endnu bedre Black Friday 2018.

Hos Green.Click sad vi ved tasterne indtil kl. 23:59, og den lange aften medførte helt vilde resultater for særligt de velforberedte webshops. Vi vil derfor gerne give et indblik i de vigtige forberedelser, strategien samt de resultater, der blev skabt. Det kan forhåbentlig give dig inspiration til en endnu bedre Black Friday næste år, hvor salgsrekorderne sikkert bliver slået endnu engang:

Vigtig forberedelse til black friday

Her er nogle af de ting, som vi har set fungere rigtig godt i forbindelse med annoncering på Black Friday. Her handler det blandt andet om rigtig god planlægning, undersidelinks og separate kampagner.

Planlægning
For at få størst muligt udbytte af den store e-handelsdag, er det vigtigt at forberede kampagnerne i god tid. Gå derfor gerne i gang med at planlægge dine tilbud og udarbejde indhold til websitet, så alt er klar til annonceopsætning på AdWords og Facebook senest et par uger før Black Friday.

“Vi er godt tilfredse i forhold til at vi ikke havde gjort det helt store ud af dagen. Nu ved vi bare hvor meget før vi skal starte næste år.”
– Daniel Vejlgaard Knudsen, PMshop.dk

Undersidelinks
Opret undersidelinks 1-2 uger før, så du allerede dér gør opmærksom på, at du kommer til at køre Black Friday. Tilføj også hvor mange procent kunderne kan spare samt evt. hvilke dage det gælder. Så ved kunderne hvilke gode tilbud de kan forvente, så de har god grund til at vende tilbage til websitet.

Separate kampagner
Opret separate kampagner både på AdWords og Facebook, der er målrettet mod Black-Friday-forbrugere. Det kan du gøre ved at gøre rabatten synlig i annoncerne og tilføj også gerne ordet “Black Friday” i annoncen.

Du kan også med fordel oprette en specifik Black Friday landingsside eller kategori på dit website. Gør det gerne i god tid, så du kan gøre brug af remarketing kampagner, der leder besøgende tilbage til websitet, når Black Friday tilbuddet går i gang.

Vi har oplevet, at både separate kampagner og landingssider fanger rigtig mange købelystne shoppere, der har fokus på de gode Black Friday tilbud.

Promoveringsudvidelse
Brug promoveringsudvidelse på AdWords Search til at vise et tilbud imens tilbuddet gælder. Her kan du indsætte dato og skrive hvor meget rabat der er på hvilke varer netop under Black Friday. I selve annoncen bliver det synligt lige under annonceteksten sammen med de øvrige annonceudvidelser.

Budget
Sidst men bestemt ikke mindst, er det selvfølgelig vigtigt, at du ikke er begrænset af budget. Et begrænset budget kan medføre, at du ikke længere har synlige annoncer. Du risikerer derfor at gå glip af salg, på trods af det faktisk godt kan betale sig for dig at fortsætte annonceringen.

Så altså; så længe du tjener penge på din investering, er vores anbefaling at fortsætte!

Black Friday resultater fordelt på brancher

Planlægning, målrettede kampagner og budget er som nævnt nogle af de vigtige elementer, når der skal køres en seriøs Black Friday kampagne. Disse har derfor også været en del af vores skræddersyede Black Friday pakker, som flere kunder har nydt godt af.

Black Friday Pakke

Her kan du se nogle eksempler på de resultater, vores kunder oplevede på Black Friday for at illustrere, hvad der sker, når købelystne forbrugere og effektiv digital markedsføring møder hinanden. Grundet diskretion i forhold til vores kunders forretning, viser vi resultaterne under nogle overordnede kategorier:

  • Tøj & Accessories
  • B2B webshops
  • Interiør

Black Friday resultater i Tøj & Accessories branchen

Under denne kategori har fire kunder opnået følgende, som resultat af deres Black Friday pakke:

Black Friday pakker - tøj og accesories

Kunde 1 oplevede at den gennemsnitlige ROAS på kampagnen steg fra 10 til 38 på Black Friday. Det vil sige, at hver krone kunden har investeret i sin markedsføring har givet en omsætning på 38 kroner.

Så med en investering, der har givet pengene 38 gange igen, har Black Friday vist sig at være en rigtig god forretning for denne kunde. Derudover opnåede kunden en omsætning der var 34 gange større, end hvad den er på en “almindelig” dag i webshoppen. Med indsigt i forretningen blev der udarbejdet annoncer, brugt undersidelinks og promoveringsudvidelser. Desuden blev budstrategien slået fra på Google Shopping og erstattet med manuelle bud.

Kunde 2 så den gennemsnitlige ROAS på kampagner stige fra 6 til 39 på Black Friday. Den høje trafik har betydet en kæmpe stigning i omsætningen, som var hele 80 gange større end den generelle daglige indtægt på webshoppen. Derudover gik prisen pr. konvertering fra 546 kroner til blot 10 kroner på Black Friday. Denne kunde har opnået et formidabelt resultat, som blandt andet skyldes arbejdet Black Friday specifikke annoncer, undersidelinks og promoveringsudvidelse. Black Friday undersidelinks er lavet før selve dagen, hvilket har medført, at besøgende på siden er blevet gjort opmærksomme på kommende tilbud inden dagen. Denne kunde er et godt eksempel på, at en god forberedelse inden Black Friday er godt givet ud.

Black Friday tips

Kunde 3 havde valgt, at vi skulle køre kampagner på både AdWords og Facebook. Facebook kampagnerne steg fra en gennemsnitlig ROAS på 11 til 15. Facebook Specialisten lavede Black Friday tilpassede annoncer, skabt som Last Hour kampagner med tidsbegrænsning på de gode tilbud. Kundens AdWords kampagner oplevede en billigere konverteringspris, som gik fra 292 kroner til 139 kroner. Alle kampagner var forberedt inden Black Friday og strakte sig over hele weekenden. Så med billigere annoncering og flere salg, var kunden rigtig godt tilfreds med dagen og aftenen.

Tricks til annoncering på Black Friday

Kunde 4 gik fra at få pengene 17 gange igen til at få dem 25 gange igen. Samtidig faldt konverteringsprisen fra 45 kr. til 28 kr og omsætningen blev 12 gange større på Black Friday i forholdt til en “almindelig” dag. Der er derfor også allerede fra starten lavet en grundig opsætning, som skabte et godt udgangspunkt for de optimeringer, der blev lavet i løbet af dagen og aftenen. I løbet af dagen gik vi fra smart bidding og over til manuelle bud, fordi indlæringen fra machine learning ikke kunne følge med internet brugernes adfærd på Black Friday.

Det var derfor også en fordel, at kunden havde tilkøbt ekstra overvågning og optimering under Black Friday, så kampagnen kunne tilpasses den specielle lejlighed.

Stor eksponering og ROAS 37 til B2B Webshop

Under kategorien B2B Webshops kom én af kunderne med i sidste øjeblik, men nåede alligevel fornuftige resultater:

ROAS for b2b på Black Friday

Kunde 1 havde ikke regnet med den helt store aktivitet i forbindelse med Black Friday, og havde derfor heller ikke ønsket en speciel indsats. Kundens SEM specialist kunne dog se potentialet i løbet af dagen og reagerede på det, så der hurtigt blev opsat promoveringsudvidelser, der slog skarpt på Black Friday tilbuddene. Kunden endte med at få sit investerede budget 37 gange igen, og regner formentlig med at være rigtig godt forberedt til Black Friday 2018!

Kunde 2 fik en stigning i ROAS på 100% på Black Friday og prisen denne kunde betalte for at få en kunde faldt fra 128 kr. til 76 kr. Grundet den høje trafik på dagen, slog SEM Specialisten accelereret leveringsmetode til. Dette skete for at skabe størst mulig eksponering på en dag, hvor de besøgende er virkelig klar til at shoppe.

“Jeg er ret sikker på at vi næste år skal bruge jeres hjælp igen – Det giver god mulighed for at tilpasse sig hele dagen og sikre sig at alt kører som smurt.”
– Daniel Vejlgaard Knudsen, PMshop.dk

52 gange pengene igen til kunde i Interiør branchen

Under kategorien Interiør giver vi et par eksempler på kunder, der har mærket effekten af deres Black Friday kampagner:

Black Friday for webshops

Kunde 1 fik lavet kampagner på både AdWords og Facebook. For AdWords kampagnerne betød det en stigning fra ROAS 9 til 52. Kunden fik altså sine investerede markedsføringskroner 52 gange igen! Baggrunden for dét, var nye annoncer til alle annoncegrupper op til dagen. På Facebook fik kunden 100% større ROAS samt en 53% billigere konverteringspris. Kundens Facebook specialist lavede særskilte annoncer til Black Friday og kørte derudover Last Hour kampagner fra kl. 20.

Kunde 2 fik en omsætning på Black Friday, der var 26 gange større end “normalt”. Selvom kunden først blev tilmeldt på selve dagen, nåede vi at opsætte annoncer på de mest trafikerede produktgrupper samt oprettede undersidelinks, så aktiviteten tog det hurtigt fart. Der er lavet et stort antal annoncer til kunden, hvorefter der er udvalgt de annoncer, som performede bedst.

Få en reminder så du kan være HELT klar til Black Friday 2018

Alt i alt kan man roligt sige, at både kunderne og vi var begejstrede for resultaterne. Her på kontoret fløj der i hvert fald masser af high fives rundt i luften og vi talte løbende i telefon med kunder, der også fejrede dagen og aftenen.

Ikke kun på baggrund af de muligheder, der er for både at skabe resultater på selve dagen, men også på grund af brandværdien, kan det for rigtig mange webshops betale sig at køre Black Friday kampagner. Vigtigst af alt er det at være rigtig godt forberedt. Og derfor anbefaler vi også, at webshop-ejere er ude i rigtig god tid. Hvis du vil være helt sikker på at være godt forberedt til næste års Black Friday, kan du skrive dig op og få vores nyheder løbende. Her skal vi også nok sørge for, at du får en reminder, når det er tid at planlægge Black Friday 2018.

Og nu vi ér i gang med at tale forberedelse, så er det selvfølgelig også “ved at være oppe over” i forhold til julehandlen. Så hvis vil du vil sikre dig, at din annoncering er klar til julehandlen, kan du tage et gratis sundhedstjek her.

Og ellers vil vi bare skyde high fives ud til de kunder og kolleger, der var med på en rigtig god Black Friday!

SaveSaveSaveSaveSaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

Lad os styrke din online position!

Få et tilbud på telefon 70 230 540