Planlægning giver bedre resultater på Black Friday

Når vi laver Black Friday annoncering for vores kunder, anbefaler vi først og fremmest at gå strategisk til værks, planlægge og komme i gang tidligt. Se med her hvor vi fortæller mere om, hvordan man kan skabe de bedste Black Friday resultater.

Black Friday for webshops

Gå tidligt i gang med forberedelserne

For at få størst muligt udbytte af Black Friday, er det vigtigt at starte i god tid. Vi begynder faktisk at tage fat i vores kunder allerede i august, for at hjælpe med deres strategi for Black Friday. Det gør vi fordi der er kommet enorm stor konkurrence – flere og flere virksomheder kører Black Friday tilbud og mange laver black weekend, black week og endda Black Month. Mange virksomheder er tilbøjelige til at gøre brug af hele november, og netop derfor er det vigtigt, at din virksomhed er godt forberedt, så I kan skille jer ud fra mængden.

Hold fokus, start tidligt og eksekver korrekt!

“Dette gøres ved tidlig opstart, hvor vi starter med udvidelser, setup og indsamling af remarketinglister. Ydermere gør vi brug af displaykampagner og videoer op til, så vi får noget brand awareness omkring Black Friday” – Lars Lynge, Head of Sales.

Det er en stor fordel at starte din branding tidligt, det kan f.eks. gøres ved at køre bannerannoncer mod dine potentielle kunder for at få dem til at følge med på dit website, så de kan følge med i dine Black Friday tilbud. Det er derfor også vigtigt, at du tidligt gør opmærksom på, at du holder Black Friday.

Hold også løbende øje med konkurrenterne, så du ikke spilder for mange annoncekroner på at annoncere for produkter,som konkurrenten har meget bedre tilbud på. Derudover skal du tænke strategisk ift. planlægning og eksekvering, så du rammer din målgruppe på det rigtige tidspunkt og samtidig sparer penge på markedsføringen.  

Eksempler på Black Friday tiltag

I forbindelse med Black Friday har vi lavet skræddersyede pakker til vores individuelle kunder. Her giver vi et indblik i nogle af de tiltag, du kan gøre for at få endnu større udbytte af dagen næste år:

  • Lav separate søgekampagner for alle brands/produkter, der er på tilbud
  • Lav specielle promoveringsudvidelser for Black Friday.
  • Lav løbende optimering af kampagner, annoncegrupper, annoncer og produkter hele dagen
  • Lav løbende optimering af CPC for at fastholde en tilfredsstillende gennemsnitsposition og en maks. CPA
  • Brug display Ads med Black Friday budskaber for at re-engage tidligere besøgende og relevante målgrupper.
  • Brug Black Friday bannere ugen op til, og andre der kører på dagen.
  • Lav Black Friday annoncer i eksisterende kampagner.

Derudover kan Branding på Facebook med fordel bruges op til Black Friday. Noget af det vi har gjort her i huset er bl.a..

  • Ændret feed layout til Black Friday tema
  • Opsat conversion kampagner
  • Awareness kampagner med budskabet om Black Friday
  • Bredere annoncering end normalt
  • Sneakpeak hele ugen op til omhandlende besparelserne fredag, så kunden kunne tilføje til sin indkøbskurv allerede før

Black Friday resultater fordelt på brancher

Nedenfor kan du se nogle eksempler på, hvilke resultater vores kunder rent faktisk opnåede med god planlægning, forarbejde og konkrete handlinger på selve dagen. Grundet diskretion omkring vores kunders forretning, viser vi resultaterne under de respektive brancher.   

Resultater for smykkebranchen

Google Ads:

  • Stigning i omsætning ift. BF 2017: +60,65%
  • ROAS: 27,5 kontra 21,8 sidste år
  • Stigning i budgetter: 7.174,41 kr i år kontra 5.630,27 kr. sidste år

Facebook Ads:

  • ROAS: Steget fra 15,10 til 27,47
  • Omsætning ift. normal dag: fra 4.456,00 kr. til 44.560 kr.
  • Stigning i budgetter: BF = 1.622 kr – Normal dag = 295 kr

Resultater for tøjbranchen

Google Ads:

  • Stigning i omsætning ift. BF 2017: +69,40%
  • ROAS: 30,2 kontra 22,7 sidste år
  • Stigning i budgetter: 9.666,87 kr kontra 7.607,96 kr sidste år

Facebook Ads:

  • ROAS: Steget fra 10,74 til 13,43
  • Omsætning ift. normal dag: fra 2.432,00 kr. til 31.824,95 kr.
  • Stigning i budgetter: BF = 2.370 kr – Normal dag = 200 kr

Resultater for Lamper og Belysning

Google Ads:

  • Stigning i omsætning ift. BF 2017: 230,14%
  • ROAS: BF: 11,90 – Normal dag: 9,32
  • Stigning i budgetter ift. normal dag: 723.85%

Samlet set er der altså rigtig gode muligheder for at øge omsætningen på Black Friday. Som det ses af vores resultater er det samtidig en nødvendighed at afsætte større budget end normalt – men det kan betale sig, da det giver mulighed for en betydelig øget omsætning. Det skal altså ses som en investering, der både giver salg på selve dagen og som samtidig kan skabe synlighed og nye kunder.

Så anbefalingen herfra lyder; læg planlægning af Black Friday 2019 i kalenderen allerede fra august!

Find ud af om vi er det rette match for din virksomhed

Skriv dig op og bliv kontaktet - så tager vi en helt uforpligtende dialog.