Hemmelige nyheder fra Facebook

Vi vil SÅÅÅ gerne afsløre nogle af de nyheder, vi har fået fra Facebook – men vi må bare ikke endnu!!!

 

Nyheder fra Facebook

Af Mads Søndberg, Social Media Specialist

Vi er netop hjemvendt fra Facebook i Dublin. Her deltog vi i Facebook Agency Day 2018. Facebook Agency Day er en stor dag udelukkende for bureauer, hvor vi får et dybere indblik i Facebook, deres produkter og roadmap. Yderligere får vi lov, at netværke med en række andre bureauer fra flere lande – denne gang fra Norge, Sverige, Spanien og Italien.

Vi blev præsenteret for en række nye tiltag, som Facebook i øjeblikket tester af og afprøver virkningen af. Flere af tiltagene er stadig i udviklingsfasen, så vi er underlagt en streng NDA og vi må derfor ikke fortælle, hvad vi så og fik at vide….endnu! Men vi lover, at vi informerer, så snart de forskellige tiltag går live.

Så vil du være sikker på at få nyhederne som én af de første, kan du skrive dig op herunder. Så sender jeg en mail, så snart jeg får hevet gaffatapen væk! Indtil da, må mine kolleger nyde stilheden fra min side.

(Heldigvis hørte vi en masse andet, som vi gerne vil dele med jer – læs mere under boksen her.)

Få Facebook-nyhederne så snart Mads hiver gaffatapen fra munden

Skriv dig op og få de hemmelige Facebook-nyheder, så snart vi må fortælle noget.

Facebook attribution

Få timer efter arrangementets afslutning rullede Facebook det første, af de præsenterede tiltag ud. Nemlig “Facebook Attribution”, der omhandler hvilke handlinger fra brugerne, der giver hvilken værdi i din annoncering. Og vi har som nogle af de første leget med det weekenden igennem.

Det har været savnet fra mange, at man i Facebook har kunne se flere – måske mere gængse – attributions modeller, som vi fx kender det fra Google. Flere studier viser, at op mod 37% af annoncørerne har skåret i deres digitale markedsføringsbudgetter grundet, at de ikke har fundet den korrekte attributions model for deres virksomhed. De er dermed gået glip af potentiel omsætning.

Med Facebook Attribution vil Facebook kort fortalt hjælpe med, at gøre det klart, hvilke kanaler der performer bedst. Som bekendt er i dag, så er det svært at gennemskue, hvad Facebook og Instagram giver, hvis man kigger i Google Analytics. Med Facebook Attribution får vi nu mulighed for at vælge mellem følgende attributions modeller:

  • Even Credit
  • Last click or visit
  • Last touch
  • Positional 30%
  • Positional 40%
  • Time Delay 1-day
  • Time Delay 7-day

Er du i tvivl om, hvilken af ovenstående, som du skal vælge, så er det muligt at lave en test af attributions modeller direkte i Facebook.

En af de helt klare fordele, som vi ser det er, at Facebook er people based, hvor mod Google er cookies based. Det betyder, at Facebook kan spore en person på tværs af enheder, hvorimod Google kigger på hver enhed isoleret og ikke kan connecte enheder sammen til én person. Det betyder, at vi i praksis bør, via Facebook Attribution, kunne få et klart og mere tydeligt billede af kunderejsen og af hvilke kanaler, som performer bedst.

For at benytte Facebook Attribution i din business manager skal du opsættes en række Business Lines, hvor du sammenkobler din Facebook page, ad account og pixel – ydermere, hvis du skal se data fra Google Ads skal du sammenkoble via et stykke kode under “tracking” i Google Ads.

Ønsker du hjælp til opsætning af Facebook Attribution skal du være velkommen til at kontakte os på 70 230 540 eller support@greenclickmedia.dk

Fremtidens kommunikation er Messenger

Op mod 64% af den gennemsnitlige webshops kunder foretrækker Facebook Messenger, som den primære kommunikationskanal fremfor opkald eller email. Det skyldes, at det skal være nemt og ligetil at kommunikere. Og her er Messenger gået hen og blevet de flestes foretrukne kommunikationsplatform. Dermed er det vigtigt, at jeres virksomhed ikke negligerer brugen af Messenger.

Hvis du vil i gang er det nemt, at tage de første steps:

  1. Husk at opsætte en “away-besked” som automatisk besvarer jeres henvendelser, når I ikke er til stede på kontoret. Herved fastholder du kunden og de ved, at du svarer indenfor fx. 24 timer eller næste morgen kl. 9.00.
  2. Opsæt en “instant reply”, som besvarer din kundes henvendelse med det samme, hvis det er indenfor jeres åbningstid.
  3. HUSK ALTID, at lade jeres salgs- eller kommunikationsteam lave disse beskeder. De ved ofte bedst hvordan i primært kommunikerer med jeres kunder end det tekniske team gør.
  4. Test flere variationer af ovenstående indtil I har fundet den metode, som fungerer bedst for jer og jeres kunder.

I dag kan du bruge Messenger som objectives til dine Facebook kampagner. Herunder har I to muligheder: Sponsored Messages eller Click-to-Messenger Ads.

…og det hemmelige

Vi har som nævnt underskrevet en NDA og kan ikke fortælle om flere af de spændende tiltag, som vi er blevet informeret om – selv om vi VIRKELIG gerne ville. Men vi lover, at vi fortæller om dem, så snart vi må og kan. Tilmeld dig øverst på siden og vær blandt de første, der får besked.

Er du interesseret i, at høre mere om dine muligheder på Facebook er du velkommen til at kontakte os på 70 230 540 eller skrive til support@greenclickmedia.dk (Eller via Messenger – https://www.messenger.com/t/90354530675)