Farvel til virksomheders opslag på Facebook?

Du har sikkert allerede hørt det: Facebook har lavet ændringer i nyhedsfeedet, så der mindre plads til din virksomheds opslag på dine potentielle kunders feed. Men det kan vise sig at være en god ting.

Mindre synlighed på Facebook

Af Mads Søndberg, Facebook Specialist

Hvad betyder mindre plads til Facebook opslag for din virksomhed?

Feedback fra Facebook brugerne fortæller, at indhold fra virksomheder, medier og brands har taget overhånd. Facebook har nu taget konsekvensen af brugernes tilbagemelding og denne drejning og melder ud, at der fremover vil være mindre plads til dén type indhold.
Det har skabt røre i den online marketingverden og fået flere annoncører og SoMe managers til at gå lige så meget i panik, som når svigermor kommer på uanmeldt besøg.

Men faktisk er det stik modsat: Det kan tværtimod gavne din virksomhed! Det er nemlig kun de organiske opslag, der bliver nedprioriteret. Der er altså stadig den samme mængde plads til annoncer som før. Den på sigt mere begrænsede strøm af indhold kan hjælpe med at gøre dine annoncer endnu mere fremtrædende og skabe større opmærksomhed. Efter de nye ændringer kan det i endnu højere grad betale sig at annoncere på Facebook, da konkurrencen med den uendelige strøm af øvrige nyheder er formindsket.

Back to basics: Facebook skal gøre sine brugere glade

I en SoMe-verden hvor indhold fra blandt andet virksomheder er tiltagende, har Facebook valgt at gå imod strømmen. Mark Zuckerberg fortæller, hvordan videoer og organisk indhold fra virksomheder har flyttet Facebook væk fra det, som mediet er tiltænkt: nemlig at føre mennesker sammen. Han fortæller, at Facebook føler ansvar for brugernes trivsel, hvilket han mener kontakten med venner og familie kan øge. Om dette fortæller han:
“We can feel more connected and less lonely, and that correlates with long term measures of happiness and health.”

Facebook vender altså mere tilbage til sin oprindelige vision, hvor mediets formål var at skabe meningsfulde sociale relationer, der også kunne udleves i den virkelige verden. Zuckerberg forventer, at brugerne vil bruge Facebook mindre, men at tiden på mediet vil blive mere menings- og værdifuld.

Selvom den nye algoritme umiddelbart kan virke skræmmende for din markedsføring, kan du forholde dig helt rolig. Algoritmen giver mediet en højere kvalitet, gør brugerne mere tilfredse og kan skabe mere opmærksomhed til dine annoncer.

Find ud af om vi er det rette match for din virksomhed

Skriv dig op og bliv kontaktet - så tager vi en helt uforpligtende dialog.