4 nye features til at forbedre Facebookgrupper

Facebook har hentet hjælp udefra til at forbedre gruppeoplevelsen på mediet. Læs med her og få de nyeste afsløringer fra Facebook Community Summit Europe.

Facebook community summit europe

Af Mads Søndberg, Facebook Specialist

Hvis du har fulgt med i medierne gennem det sidste år, er det sikkert ikke gået din næse forbi, at internettet er blevet kritiseret for at påvirke brugerne for meget. Medier har udlagt, at internettet har så stor indflydelse, at det påvirker både journalister, brugernes meninger, Folketingsvalg og vores demokrati. Når man taler om internettet, kan man i den vestlige verden ikke komme udenom Facebook, som også har været hårdt ramt af den negative omtale. Især gruppefunktionen har været i søgelyset. Det har Facebook nu selv valgt at gøre noget ved, og de har startet ud med at forbedre oplevelsen af grupperne på mediet.

Facebooks vision om grupperne

Facebook ønsker, at brugerne skal anse grupper som en support til deres almindelige udfordringer og hverdagsproblemer. Grupper skal altså være med til at skabe værdi for deres brugere og hjælpe dem. Grupperne skal skabe troværdighed, man skal kunne finde den nødvendige information og samtidig føle sig så sikker i disse communities, at man tør stå frem og fortælle om ting, man ikke engang tør fortælle sine venner.

Grupperne er faldet i brugernes smag og bliver i høj grad anvendt – faktisk så meget at over 200 millioner personer følger en gruppe og connecter med denne hver eneste dag.

Facebook lancerer 4 nye muligheder til deres grupper

Facebook har derfor valgt at optimere deres grupper med nye tiltag. Chris Cox, Facebook Chief Product Officer, fortæller om de nye muligheder:

1. Admin Tool Hub
Et samlingssted hvor admins kan dele deres informationer, og hvor det bliver nemmere at planlægge og varetage aktiviteter i gruppen.

2. Group announcements
Denne funktion bliver placeret i toppen af en gruppes feed, hvor admins har mulighed for at komme med announcements. Disse announcements kan være vidensdeling eller andet, som kan skabe en ekstra værdi for gruppens medlemmer.

De kan planlægges af admins, så de bliver postet på udvalgte tidspunkter. Endvidere kan funktionen også bruges til storytelling.

3. Personalisering
Det bliver nu muligt at personalisere sin gruppe ud fra en række nye faktorer. Det bliver blandt andet muligt at skifte farvetema på sin gruppe, så temaet bedre passer til gruppens værdier.

Hele oplevelsen af at være medlem i en gruppe er blevet mere unik og personligt. Fremover vil gruppens medlemmer blive vist under coverbilleder, netop for at gøre grupperne mere personlige og samtidig give medlemmerne mulighed for at finde eventuelle venner, der også er medlemmer af gruppen.

4. Group Rules
Facebook har valgt at lave en særskilt plads til gruppereglerne, så reglerne fremgår tydeligt for alle medlemmerne. Dette har været efterspurgt af mediets community leaders. De kommende gruppemedlemmer vil hermed se reglerne, inden de tilmelder sig gruppen. Reglerne kan også ses, når man skriver et opslag. Tiltaget skulle gerne sikre, at gruppemedlemmerne er bevidste om reglerne, og dermed giver admins mindre arbejde med at håndhæve disse.

10.000.000 dollars udloddes til dem, der gør den største forskel

Der er ingen tvivl, om at Facebook tager brugernes tilfredshed meget seriøst. Måske endda lidt mere seriøst end de fleste ville forvente.

I løbet af den kommende tid bliver “Facebook Community Leadership Program” realiseret. Det er en hjælp til at gøre Facebookgrupper endnu bedre. Facebook ønsker hjælp til at innovere, optimere og skabe værdi for grupperne og gruppernes medlemmer. Derfor bliver de aktører med de bedste forslag inviteret på et længere ophold i Menlo Park, hvor de skal arbejde tæt sammen med Facebook teamet om at videreudvikle gruppernes funktioner. De fem personer, som klarer sig bedst eller gør den største forskel bliver belønnet med 1.000.000 US Dollars hver (svarende til ca. 6.000.000 DKK). De resterende fem millioner dollars bliver fordelt ud til andre gode ideer.

Udover dette tiltag vil Facebook i fremtiden videreudvikle deres roadmaps for produktudvikling baseret på tæt samarbejde med Community Leaders. Hos Green.Click følger vi de nyeste info tæt, og vi opdaterer naturligvis, når Facebook melder mere ud om de kommende ændringer.

Nyheder om SEM, SEO og SOME

Lad os styrke din online position!

Få et tilbud på telefon 70 230 540