Nu’ det jul igen…
hvis du har en webshop

Og nej, det er bestemt ikke for tidligt at tænke på jul, hvis du driver en ambitiøs webshop.

Igen sidste år blev forventningerne til årets julehandel på nettet overgået af virkeligheden. Her var det mindst 6 ud af 10 forbrugere, der valgte at købe julegaver på nettet. En tendens vi godt tør spå om kommer til at stige i år og de kommende år.

Online markedsføring af webshops til jul

Allerede fra oktober bidrager den overvældende handlen til at posten får sved på panden og velforberedte webshop-ejere klapper i hænderne over den stigende omsætning. Så hvis du beskæftiger dig med eCommerce, er det vigtigt at komme godt og tidligt i gang med forberedelserne til den online markedsføring, så det kan give maksimal effekt, når kunderne er allermest købelystne.
Vi anbefaler blandt andet, at du skaber målrettede kampagner, bruger annonceudvidelser, tilpasser budgettet efter hvornår dine kunder er klar til at bruge penge, fremhæver dine vigtigste produkter og udnytter Black Friday:

Lav separat kampagne

Vi anbefaler, at du skaber en separat kampagne, der er målrettet mod juleforbrugere og fokuserer på produktområder, hvor du er konkurrencedygtig, og hvor hype og øjeblikkelig popularitet er intens. FDIHs E-handelsanalyse viste sidste år, at 63% af danskerne (6 ud af 10) havde købt eller ville købe julegaver online. Vigtigheden af online synlighed for en virksomhed kan derfor ikke længere overdrives. I en separat julekampagne kan du lægge et budget, der er skræddersyet til årstiden og som kan bruges som udgangspunkt for planlægningen næste år.

Gør brug af annonceudvidelser

Sørg for at bruge annonceudvidelser med fokus på julesalget, da de kan forøge din CTR (click-through-rate) ved at gøre dine annoncer mere synlige på Google. Annonceudvidelser giver brugerne nem adgang til den information eller de funktioner, de søger på dit website, og du får hurtigt ledt dem ind til det indhold, der er relevant for dem.

Gør brug af Remarketing

Statistikker viser, at 40% af forbrugerne begynder deres juleindkøb i oktober måned, så allerede her skal du være klar med din Remarketing-kampagne. Med Remarketing har du mulighed for at vise dine annoncer for brugere, der tidligere har vist interesse for dine produkter. Når du har de relevante data, kan du eksempelvis målrette en Remarketing-kampagne mod forbrugere, der tidligere har besøgt dit website. Remarketing er derfor et stærkt våben, der bruges til at at henvende sig til mere købeklare brugere.

Tilpas budgettet til kundernes besøgstid

Gå ikke glip af de gode muligheder der er for salg i juleperioden. Sørg derfor for at dine kampagner ikke er begrænset af budget, da et mere fleksibelt budget kan maksimere mulighederne for at skabe konverteringer gennem kampagnerne.
Kig desuden på dine kernekunders sædvanlige bevægelsesmønstre og de tidspunkter, de oftest besøger dit website. Ud fra den information kan du tilpasse og dermed optimere udbyttet af dine annoncevisninger. Ved du eksempelvis, at størstedelen af dine potentielle købere søger efter dine produkter om aftenen, er det her du skal skrue op for budgettet.

Lav julerelateret indhold til dit website

Har du produkter, der egner sig rigtig godt som julegaver, vil det være en god idé at optimere deres landingssider. Du kan eksempelvis også lave en julegavekategori, hvor kun de specifikke produkter ses, og hvor specielle juletilbud såsom gratis indpakning eller tidsgaranteret levering fremhæves. Sørg også for at tilpasse dit website til de mest julegave-relevante søgeord og skriv tekstindhold, der giver dine besøgende hurtig og præcis information om, hvilke fordele de får ved produktet og ved at købe deres julegaver i din webshop.

Udnyt Black Friday

Sidste år viste tydeligt, at flere danskere handler på Black Friday. 31% af danske forbrugere købte nedsatte varer online på Black Friday d. 25 november, og 62% af produkterne var julegaver, lyder det fra FDIHs E-handelsanalyse. Der er derfor mange penge at hente, hvis virksomheden formår at udnytte den populære udsalgsdag, som netop fokuserer på e-handel. Udarbejd en separat kampagne, der gør brug af remarketing, brug ad extensions og lav relateret indhold på websitet, på samme måde som med julekampagnen. Så kan du gøre Black Friday til et indbringende startskud til julesalget.

Synligt e-mærke

Gør tydeligt opmærksom på at dit website er medlem af e-mærket. Med det respekterede certifikat viser du dine kunder, at de roligt kan handle hos dig. Blandt andet sikrer det kunder på webshops op til 10.000 kr. pr handel, når de køber en fysisk vare. Den tillid det skaber, kan dermed også være med til at fremme konverteringer på dit site.

Hjælp til julekampagnerne

Hvis du ønsker en gennemgang af dine nuværende kampagner, hvor vi ser på, hvordan du kan optimere din online synlighed, så udfyld sundhedstjekket her. Du kan også kontakte os 70 230 540. Men gør det hurtigst muligt, da julesalget går i gang lige om lidt.

Lad os styrke din online position!

Få et tilbud på telefon 70 230 540