Nu’ det jul igen…
-hvis du har en webshop

Og nej, det er bestemt ikke for tidligt at tænke på jul, hvis du driver en ambitiøs webshop.

Igen sidste år blev forventningerne til årets julehandel på nettet overgået af virkeligheden. Allerede 23 dage inde i december slog salg med dankort rekord - og danskerne købte for 1,7 milliarder kroner mere end det foregående år.

En tendens vi godt tør spå om kommer til at stige i år! Så her giver vi dig 8 tips til succes med julesalg i webshoppen.

Annoncering for webshops til jul

Allerede fra oktober bidrager den overvældende handlen til at posten får sved på panden og velforberedte webshop-ejere klapper i hænderne over den stigende omsætning. Så hvis du beskæftiger dig med eCommerce, er det vigtigt at komme godt og tidligt i gang med forberedelserne til den online markedsføring, så det kan give maksimal effekt, når kunderne er allermest købelystne.

Vi anbefaler blandt andet, at du skaber målrettede kampagner, øger synligheden, tilpasser budgettet efter hvornår dine kunder er klar til at bruge penge, fremhæver dine vigtigste produkter og udnytter Black Friday. Det gælder både for din annoncering på Google, Facebook og LinkedIn.

Jul i webshop

1. Lav separate julekampagner

Vigtigheden af online synlighed for en virksomhed kan ikke overdrives. Skab separate kampagner på dine forskellige kanaler målrettet mod juleforbrugere. Fokuser på produktområder, hvor du er konkurrencedygtig, og hvor hype og øjeblikkelig popularitet er intens. I en separat julekampagne kan du lægge et budget, der er skræddersyet til årstiden og som kan bruges som udgangspunkt for planlægningen næste år.

Jul i webshop

2. Gør brug af annonceudvidelser

Sørg for at bruge annonceudvidelser i dine Google Ads med fokus på julesalget. Det kan øge din CTR (click-through-rate), da det gør dine annoncer mere relevante og synlige på Google. Annonceudvidelser giver brugerne nem adgang til den information eller de funktioner, de søger på dit website, og du får hurtigt ledt dem ind til det indhold, der er relevant for dem.

Annoncer for webshop op til jul

3. Gør brug af Remarketing

Statistikker viser, at ca. 40% af forbrugerne begynder deres juleindkøb i oktober måned, så allerede her skal du være klar med dine remarketing-kampagne på både Google, Facebook og LinkedIn. Med Remarketing har du mulighed for at vise dine annoncer for brugere, der allerede tidligere har vist interesse for dine produkter. Når du har de relevante data, kan du eksempelvis målrette en Remarketing-kampagne mod forbrugere, der tidligere har besøgt dit website.

Remarketing er derfor et stærkt våben, der bruges til at at henvende sig til mere købeklare besøgende.

Julehandel i webshop

4. Gør din Facebook side juleklar

Det et godt tidspunkt at give Facebook-sides profil en god “julerengøring” og sikre, at den er opdateret med webadresse, åbningstider mm. Det gør det nemmere for dine kunder at finde din virksomhed. Sørg også for at opdatere indholdet, fx. billeder, anbefalinger eller fastgjorte opslag, så siden er helt up to date.

Du kan også med fordel planlægge dine opslag i forvejen, da julen ofte er en travl tid, hvor lidt organisering kan være umagen værd. Så lav en plan over de informationer, billeder, historier,  produktpræsentationer og tilbud der skal ud.

Brug desuden gerne funktionen “Indblik” for at se hvilke af dine opslag, der er mest populære. Så kan du se, hvilken type indhold, du med fordel kan lave mere af.

Annoncer for webshop med Facebook

5. Tilpas budgettet til kundernes besøgstid

Gå ikke glip af de gode muligheder der er for salg i juleperioden. Sørg derfor for at dine kampagner ikke er begrænsede af budget, da et mere fleksibelt budget kan maksimere mulighederne for at skabe konverteringer gennem kampagnerne.

Kig desuden på dine kernekunders sædvanlige bevægelsesmønstre og de tidspunkter, de oftest besøger dit website. Ud fra den information kan du tilpasse og dermed optimere udbyttet af dine annoncevisninger på Google og de sociale medier. Ved du eksempelvis, at størstedelen af dine potentielle købere søger efter dine produkter om aftenen, er det her du skal skrue op for budgettet.

Julehandel i webshop

6. Lav julerelateret indhold til dit website

Har du produkter, der egner sig rigtig godt som julegaver, er det en god idé at optimere deres landingssider. Du kan eksempelvis også lave en julegavekategori, hvor kun de specifikke produkter ses, og hvor specielle juletilbud såsom gratis indpakning eller tidsgaranteret levering fremhæves. Sørg også for at tilpasse dit website til de mest julegave-relevante søgeord og skriv tekstindhold, der giver dine besøgende hurtig og præcis information om, hvilke fordele de får ved produktet og ved at købe deres julegaver i din webshop.

Online annoncering for e-commerce

7. Udnyt Black Friday – den største salgsdag

Danske webshops forventer at Black Friday i år bliver den største salgsdag NOGENSINDE! I en analyse fra FDIH fremgår det at 78% af webshops forventer at tjene penge på Black Friday.

Kunderne sidder desuden helt klar med dankortet på dagen – og det er ikke kun de ting der er på tilbud, der ryger i kurven.

Sidste år viste tydeligt en stigning i handlen på Black Friday. Der blev købt varer med dankort for 2,1 mia. kr., hvilket er en vækst på 5,8 % fra 2016. Og salg på web oplevede en stigning på 22% i forhold til året før. Udover det sørgede MobilePay for, at de handlende tilsammen kunne købe varer for 118 mio. kr. – en stigning på 170 % fra 2016.

Det resulterede også i at PostNord efterfølgende fik den travleste uge nogensinde.

Der er derfor mange penge at hente, hvis din virksomhed formår at udnytte den populære udsalgsdag, som netop fokuserer på e-handel.

Udarbejd en separat kampagne, der gør brug af remarketing, brug ad extensions og lav relateret indhold på websitet, på samme måde som med julekampagnen. Så kan du gøre Black Friday til et indbringende startskud til julesalget.

Vil du have en analyse af din webshops potentiale ifm. Black Friday? Så lad os gennemgå hvordan du kan få endnu mere ud af din annoncering. Skriv dig op her

Større salg i webshop op til jul

8. Synligt e-mærke

Gør tydeligt opmærksom på at dit website er medlem af e-mærket. Med det respekterede certifikat viser du dine kunder, at de roligt kan handle hos dig. Blandt andet sikrer det kunder på webshops op til 10.000 kr. pr handel, når de køber en fysisk vare. Den tillid det skaber, kan dermed også være med til at fremme konverteringer på dit site.

Hjælp til julekampagnerne

Hvis du ønsker en gennemgang af dit nuværende setup, hvor vi ser på, hvordan du kan optimere din online synlighed, så udfyld sundhedstjekket her. Du kan også kontakte os 70 230 540. Men gør det hurtigst muligt, da julesalget går i gang lige om lidt.

Find ud af om vi er det rette match for din virksomhed

Skriv dig op og bliv kontaktet - så tager vi en helt uforpligtende dialog.