KAPITEL #3

Fordele og muligheder med Google Ads

Google Ads er meget, meget mere end blot generiske søgeord. Google Ads kan bruges til at samle besøgende op i forhold til betaling på andre medier, opsamling af leads, Google Shopping, dynamiske annoncer, videoer og bannerannoncering. Desuden er Google Ads fremragende B2B. Og så har vi endnu ikke talt om samspillet mellem de forskellige dele af Google Ads, samt gevinsten når det spiller sammen med Facebook.

Det, og meget mere om Google Ads, vil jeg fortælle om i dette kapitel.

Vigtig AdWords viden

Jeg hedder Jeppe Fredborg og er SEM Specialist.

Jeg har skrevet dette kapitel til dig, der er ansvarlig for virksomheden markedsføring og gerne vil blive klogere på fordele og muligheder med Google Ads.

Jo mere du ved om fordelene ved Google Ads og hvilke muligheder Google Ads giver dig, des mere kvalificeret sparring kan du have med din samarbejdspartner.

Da du har størst indsigt i din virksomhed og ved hvad der rører sig, har du lettere ved at sætte mulighederne i Google Ads i spil i de rigtige situationer.

Har du eksempelvis et mål om at øge kendskabsgraden til dit brand, kan du med fordel bruge en YouTube- og videostrategi i sammenhæng med mulighederne i Googles Displaynetværk.

Hvis du har en webshop med mange produktnumre, kan du gøre brug af mulighederne i Google Shopping og Dynamic Search Ads.

Hvis du har en B2B virksomhed, der ønsker at komme i kontakt med potentielle kunder, kan du ramme mulige kunder med en søgeords- og annoncestrategi.

Indholdsfortegnelse

Kapitlet er en del af guiden Bedste Google Ads samarbejdspartner, der hjælper dig med at vælge den samarbejdspartner, der passer bedst til din virksomhed. Guiden informerer dig om det, du som marketingansvarlig bør vide om håndtering af Google Ads – om det er inhouse, i samarbejde med bureau eller anden ekstern partner.

Nedenfor kan du se samtlige kapitler i guiden.

Fordele med Google Ads

Google Ads er helt unikt, fordi det kan bruges til at annoncere, når brugerne er klar til at modtage budskabet. Det er sat i verden for at hjælpe brugeren med en bestemt problemstilling. Google Ads har et utal af fordele og de kan udnyttes på forskellig vis, alt efter om det er til brugerens undersøgende, afklarende eller konverterende fase.

I denne sammenhæng vil jeg fremhæve de fordele, du bør kende til:

  1. Google Ads er skalérbart
  2. Google Ads er målbart
  3. Google Ads er fleksibelt
  4. Google Ads er hurtige end SEO
  5. Mulighederne spænder vidt
Google
Du kan nå ud til din målgruppe via Google Ads på mange forskellige måder, f.eks. ved hjælp af tekstbaserede søgeannoncer, grafiske displayannoncer, YouTube-videoannoncer eller mobilannoncer i apps. GOOGLE - FORDELE VED GOOGLE ADS

FORDEL #1

Google Ads er skalérbart

Hvis du skaber en Google Ads-kampagne, der konverterer med profit, er der ingen grund til at sætte et budgetloft på denne kampagne. Når du øger dit PPC-budget, vil dine leads og profit  stige progressivt. Det gør Google Ads ekstremt effektivt for virksomheder, der har brug for en masse leads, men som måske mangler tid og hænder.

FORDEL #2

Google Ads er målbart

Sammenholdt med traditionelle marketingkanaler som for eksempel TV og annoncering i blade og magasiner, er online marketing ekstremt målbart. Google Ads PPC (pay per click) er en af de mest målbare af alle online kanaler. Det kan være svært at måle de præcise resultater af SEO, fordi du ikke altid kan pinpointe præcist hvilke handlinger, der har ledt til bedre rankings. Sociale medier kan være lige så svære at måle på. Både SEO og sociale medier er nemlig begrænset i mængden af data i forhold til Google Ads.  Google Ads er mere transparent og giver dig mulighed for at se store mængder data. Det giver dig igen mulighed for at bedømme hvad der virker og hvad der ikke virker. Du kan ret hurtigt vurdere om dine kampagner ikke betaler sig eller om du får øget merværdi.

FORDEL #3

Google Ads er fleksibelt

Google Ads giver dig mange muligheder for at tilpasse dine kampagner og annoncer til dit specifikke behov. Så kan du målrette kampagner helt specifikt mod de potentielle kundeemner du gerne vil have fat i. Du kan for eksempel  målrette dine annoncer til kun at blive vist til brugere, der søger efter et specifikt søgeord, du på forhånd har fastsat. 

Du kan bruge annonceudvidelser, der gør det muligt for dig at tilføje et telefonnummer til din annonce, undersidelinks til din webside, din fysiske lokation m.m.

Du bestemmer selv hvilke lokationer du viser dine annoncer på. Det vil sige at som blikkenslager, der opererer i København, kan du vælge kun at vise dine annoncer i københavnsområdet. Du bestemmer endda også selv hvilke enheder (mobil, tablets og computer), du vil have dine annoncer vist på. Også ugedage eller tidspunkter på dagen kan du selv bestemme.  

Du får adgang til et stort netværk af relevante brugere udenom søgning med for eksempel Gmail-annoncer, annoncer på Youtube og tusinder og atter tusinder af søgepartner-sites.

Du kan bruge displaynetværket til at bygge brand-awareness, og ofte kan du her opnå konverteringer til en meget lavere pris end på Google Search.

FORDEL #4

Google Ads er hurtigere end SEO

For nye virksomheder og websites kan det tage måneder, før du ser resultater af dit SEO-arbejde. Her kan Google Ads være en hurtigere vej frem, da du ikke behøver vente så længe på at se resultater. Ofte er det en effektiv løsning at begynde at arbejde på din Google Ads, mens du venter på dine resultater fra SEO.

FORDEL #5

Mulighederne spænder vidt

Der er mange muligheder i Google Ads’ interface.  De skaber et væld af udforskningsmuligheder,  der imødekommer de fleste online annonceringsbehov, og giver dig chancen for at finde ud af hvad der virker bedst.

Dette vil jeg gerne uddybe i de kommende afsnit.

Google Ads - fordele (og ulemper)

Få tips fra Green.Clicks egen Google Ads træning

Læs mere her

Muligheder med Google Ads

Når du skal arbejde med Google Ads bør du kende til dine muligheder for at arbejde med søgeord: generiske, specifikke og negative. Google Ads giver dig også mulighed for at arbejde på tværs af flere platforme som Google Display, Shopping, Youtube og på sociale medier, så du kan koordinere din marketingindsats. Google Ads giver dig også mange muligheder, hvis du skal arbejde B2B, opsamle leads, lave kampagnefremstød eller remarketing.

De mange forskellige sammenhænge, hvor Google Ads’ muligheder kan bruges, gør det nemt at tilpasse til din virksomheds behov og de enkelte kampagner.

Mulighederne du bør kende:

  1. Generiske søgeord
  2. Brand søgeord
  3. Negative søgeord
  4. Google Display
  5. Google Shopping
  6. YouTube annoncering
  7. DSA – Dynamisk  Search Ad
  8. Remarketing – Search, Display eller Dynamisk
  9. Kampagnefremstød
  10. Google Ads til B2B
  11. Opsamling af Leads
  12. Google Ads som support til andre medier
  13. Google Ads i samspil med Facebook
Mulighed #1

Generiske søgeord – Er det ikke bare dyrt?

Du kan starte med at bruge de generiske søgeord, der ligger tættest op af produktet du sælger. Sælger du eksempelvis modetøj til kvinder, kan du bruge både ‘modetøj til kvinder’, men også eksempelvis ‘sommerkjoler’. 

Google sætter prisen pr. klik efter hvor populært søgeordet er – og det afgørende for søgeordets popularitet er, om det kan skaffe kunder til en rentabel pris.

Det vil sige at jo tættere søgeordet er på købskonvertering, des dyrere kan det formodes at være. Det vil sige at det meget specifikke søgeord som ‘kjole model olivia gul str 38’ er dyrere. Her søger kunden på et helt specifikt produkt og kan formodes at have besluttet sig for at købe dette produkt, og er dermed tæt på en købskonvertering. 

Du kan gøre brug af mulighederne i generiske søgeord på områder, hvor du er stærkere end konkurrenten, eller når du sælger produkter, der sjældent bliver søgt frem på brand eller specifikke søgninger. Det også kan være dyrt at ligge på de mest generiske søgeord – der er nemlig mange om buddet på dem

Generiske søgeord kan også bruge til andre formål. Du kan bruge dem, hvis du ønsker at drive trafik til remarketing, også på Facebook og Instagram.

Generiske søgeord har også vist sig at være en billig måde at annoncere på, hvis du har et meget nichepræget produkt, som for eksempel søgningen “joggingtøj til dit hamster.” Her taler vi om et marked der ikke er præget af konkurrence (endnu), og du kan derfor få billig trafik via brug af disse generiske søgeord.

Hvad skal du være opmærksom på i forbindelse med generiske søgeord?

  • Du kan bruge generiske søgeord, når du er stærkere på kvalitet og pris end konkurrenterne.
  • Generiske søgeord bruges ofte i kundernes undersøgende fase – dvs. når de endnu ikke har besluttet sig for et køb.
  • Generiske søgeord kan bruges som et led i din markedsføring og brandgenkendelse, hvis du vil øge din trafik til sociale medier. 
Mulighed #2

Brand søgeord – Skal jeg bruge penge på eget navn?

Ja, du skal bruge penge på AdWord og annoncer, også når det gælder din virksomheds navn og brand – og ikke kun dine produkter. 

Det er vigtigt at du er til at finde, når en potentiel kunde søger efter netop dig. Med mindre du har et firmanavn, der er så generelt, at det ofte indgår som generisk søgning, som ‘Rengøring København’, er brand-annoncer en billig måde at sikre dig at dine kunder kan finde dig på nettet. Du kan risikere at dine konkurrenter ligger over dig, hvis ikke du er til stede på dit brandnavn på Google Ads. Du skal undgå at dine konkurrenter søges frem, når dit brand indgår i en søgning, og styrke din organiske tilstedeværelse gennem en aktiv Google Ads-tilstedeværelse.  Kunden skal ikke sendes over til konkurrenten, når de søger efter dig. 

Læs mere her: Hvornår bør jeg brande mit firmanavn på Google Google Ads?

Hvad skal du være opmærksom på, når du bruges brand søgeord?

  • At det er vigtigt at være til stede på eget brand/navn
  • At du ikke skal lade andre tage æren for dit brand
Mulighed #3

Negative søgeord – Gør dem til dit forspring!

Negative søgeord bruges først og fremmest til at styre dit budget bedre med en lille indsats, så du ikke bruger penge på kliks fra irrelevante søgninger, der ikke fører til konverteringer.
Vi arbejder altid med en søgeordsliste, der indeholder en række ord som ikke skal sættes i forbindelse med vores kunders brand. Det kan være skældsord, men også ord som “brugt”, “gratis” og “opskrift”. Valget af negative søgeord er dog noget, der skal tages stilling til hver gang der opsættes en ny kampagne. Desuden skal negative søgeord tilføjes løbende.

Hvad skal du være opmærksom på, når der bruges negative søgeord?

  • Du skal kende din forretning, vide hvad du ikke vil relateres til og varianter af søgninger du ikke ønsker at bruge penge på.
Mulighed #4

Google Display – Billig, relevant og målbar eksponering!

Du må aldrig glemme, at blot fordi dine søgninger har nået et bestemt niveau, er det ikke ensbetydende med at det er et blivende og retvisende billede. Du og din partner kan altid lave nye tiltag for at fremtidssikre og øge antallet af besøg til din hjemmeside. Det er vigtigt at du kontinuerligt skaber synlighed for virksomheden og aldrig holder igen med brandingen. Den moderne forbruger glemmer dig hurtigt, hvis du ikke kontinuerligt gør opmærksom på din virksomheds eksistens.

En god metode til at imødekomme dette er annoncering på Googles Displaynetværk, hvor du som udgangspunkt  ikke betaler for at blive eksponeret, men betaler hver gang en bruger har fundet din annonce så interessant, at de rent faktisk har klikket på den – vel at mærke på et tidspunkt, hvor de ikke nødvendigvis har søgt efter det du tilbyder.

Læse mere her: 14 steps til bannere der konverterer

 

Hvad skal du være opmærksom på når du bruger Google Display?

  • At det er en god måde at tiltrække kunden for første gang med et produkt eller et bestemt budskab
  • At der skal følges op med search, remarketing eller andet medie
  • At det giver eksponering, billige klik og branding
  • At du gerne må sætte mål for konverteringer, men at dette ikke er det primære formål
Mulighed #5

Google Shopping – Er annoncering på Google et must-have?

Ja! Hvis du driver en seriøs webshop. Her er det meget specifikke søgninger, der foretages og derfor formodes det at søgeren er tæt på købet med søgninger som eksempelvis ‘nike air max pink 36,5’

Med den rigtige styring af Google Shopping, er det muligt at styre denne prissammenligningsside, så dine produkter kun bliver vist, når det giver dig en gevinst.

Læs mere her: DataFeedWatch: et af Green.Clicks hemmelige værktøjer

Hvad skal du være opmærksom på, når der bruges Google Shopping?

  • Indholdet på hjemmesiden og de enkelte produkter skal være af høj kvalitet og fyldestgørende, da det er baggrunden for dit  produktfeed, der bruges direkte i Google Shopping.
  • Jo højere kvalitet af produktfeed, jo bedre resultat i Shopping.
Mulighed #6

YouTube-annoncering – Video er vejen frem

Dog kræver video lidt flere kræfter end Display-annoncering, da en video ofte kræver en del ressourcer.  

Animationsvideo har dog åbnet markedet for billigere videoer og specielt til YouTube-formatet, hvor den rigtige længde på videoerne er vigtige. En stor del af annonceringsmulighederne på på Youtube er såkaldte bumper ads, som brugeren kan fravælge efter 6 sekunder. Derfor skal dit budskab gerne fremstå klart på 6 sekunder.

Det kan ofte også være nemmere at fortælle dit budskab via en video, da dette spiller på flere virkemidler end det statiske billede. 

Hvad skal du være opmærksom på når der bruges YouTube annoncering?

  • Længden på din video
  • Gerne et budskab, der kan eksekveres på 6 sekunder (bumper ads).
Mulighed #7

DSA – Dynamisk  Search Ads – Er kontrol ikke bedre?

Hvis du har mange produkter på dit website/shop, er det ofte hensigtsmæsig at bruge DSA. Det er en nem måde at annoncere for mange produkter, da det er krævende at lave søgekampagner til alle produkter, hvis du har rigtig mange på dit site. Her kan en DSA lave specifikke annoncer til de enkelte produkter.

Hvis din DSA fremviser gode resultater for enkelte varer eller grupper, kan du trække netop den vare ud i annoncegrupper / kampagner for sig.

Desuden kan DSA bruges, hvis du har meget indhold på siden. Her bruges det i den indledende fase og er en god måde at teste hvilke produkter/services, der sælger bedst. Herefter kan du igen trække det bedst sælgende produkter ud ud i egne kampagner eller annoncegrupper. Det er især godt, hvis indholdet på websitet skifter ofte, da det er tidskrævende at lave kampagner/annoncegrupper til alt.

Hvad skal du være opmærksom på når du bruger DSA?

  • At hjemmesiden er klar og din url “beskriver” produktet.
Mulighed #8

Remarketing – Search, Display eller Dynamisk – Vælg en eller alle?

Remarketing er en af de nyere mulighed for at fange kunder, der ikke købte i første omgang.

Hvornår skal de forskellige typer af Remarketing bruges?

  • Dynamisk ved produkt, der ikke kræver mange overvejelser. Tøj, tamagotchi, squishy osv.
  • Display remarketing ved produkter, der kræver mere overvejelse.
  • Og altid search, siden nogle kunder stadig søger aktivt.

Hvad skal du være opmærksom på, når du bruger Remarketing?

  • Om din kunde kræver en lang beslutningsproces, og hvor på nettet de ellers bevæger sig – er de til stede på Google Shopping, sociale medier med mere? 
Mulighed #9

Kampagnefremstød – Brug dine penge optimalt!

Fordelene ved at bruge kampagnefremstød, er at du bruger dine annoncekroner i et afgrænset tidsrum. Dette kan være i forbindelse med en produktlancering, butiksåbning, hvis du tilbyder noget unikt i en periode, et godt tilbud, kursus eller andet, der ikke kræver fortløbende opmærksomhed.

Det giver mulighed for at intensivere din markedsføring og budskab i en periode.

Hvad skal du være opmærksom på, når du kører Kampagnefremstød?

  • Der skal være et klart mål for øje
  • Bannere skal have et klart budskab
  • Det skal foregå over en afgrænset periode 
Mulighed #10

Google Ads til B2B – Postulat: Du kan ikke adskille B2B og B2C i en søgning!

Du kan sagtens bruge Google Ads, selv om du sælger til virksomheder. Her gælder det om at være skarp på dine annoncer. Annonceteksten skal sortere privatpersoner fra. Det kan du gøre på mange måder. Din strategi afhænger også af din branche og hvordan der søges og handles indenfor netop dén branche. 

Hvilke fordel er der ved at bruge Google Ads i B2B sammenhæng?

  • B2B er oftere en længere beslutningsproces. Derfor er det vigtig at være til stede, både når der aktivt søges, men også efterfølgende via display og remarketing.

 

Hvad skal du være opmærksom på når det drejer sig om Google Ads til B2B?

  • Du bør have kendskab til den typiske kundes købsrejse, hvor langt de er i købsbeslutningen samt deres lokation.
Mulighed #11

Opsamling af leads – Kan Google Ads bruges til dette?

De store datasæt du får forærende med den rigtige brug af Google Ads kan hjælpe dig til at opsamle leads. Du kan få et bedre kendskab både til dine eksisterende og potentielle kunder:

  • Kendskab til kunderejse
  • Ved remarketing kan du indsamle e-mails 
  • Du kan benytte forskelllige konverteringsmål

Hvad skal du være opmærksom på, når du ønsker at generere leads med Google Ads?

  • Du bør have kendskab til den typiske kundes kunderejse, hvor langt i købsbeslutningen de er, samt kundens lokation.
Mulighed #12

Google Ads som support til andre medier – opsamling

Det er vigtigt at se på Google Google Ads som opsamling i forhold til anden markedsføring. Dermed er det vigtigt at der er allokeret budget indenfor Google Ads til at samle op på din samlede markedsføring, så konkurrenterne ikke får glæde af din markedsføring, og dine investerede kroner vender tilbage til dig selv. Det gælder også offline markedsføring. Derfor skal din online markedsføring også indgå som en del af den samlede markedsføringsplan.

Hvis du fx. har kørt en biografreklame, kan de der har set reklamen, ikke nødvendigvis huske dit brand eller stave til det. Men de er måske blevet bevidste om at de har et behov, dit produkt kan opfylde og ønsker at købe det nu. Hvis du  ikke har afsat penge til de mest brugte generiske søgeord og dit brandnavn, risikerer du at dine konkurrenter får fat i kunden før dig og dermed lukrerer på din markedsføring.

 

Hvad skal du være opmærksom når du har offline kampagner?

  • At dit budget er tilstrækkelig stort til at fange den nettrafik, offline kampagner kan afføde.
  • At du benytter de rigtige søgeord i dine Google Ads kampagner, så du fanger trafikken.
  • At du har afsat penge til brug af brandnavn i Google Ads, hvis det ofte søges på sammen med et generisk søgeord.
Mulighed #13

Google Ads i samspil med Facebook – et samspil der giver dig værdi!

Der er mange fordele ved at bruge Google Ads i samspil med Facebook – kort sagt er det godt for din bundlinje.

Google Ads kan ofte skabe den indledende interesse, der sidenhen kan føres videre til en konvertering på Facebook. Selvom konverteringer ikke sker direkte i Google Ads, kan det have en god effekt på bundlinjen, hvis der følges op med Remarketing på Facebook. 

Hvad skal du være opmærksom på når der bruges Google Ads i samspil med Facebook?

  • Om kunden bevæger sig på begge medier.
  • Hvilke rækkefølge bør foretrækkes? Hvis du søger nye kundegrupper, der ikke kender dit produkt eller brand, kan du opsøge kunden på Facebook først, og derefter samle op på leads via search.

Sådan får du et bedre samspil mellem Google Ads og Facebook – lær mere i vores whitepaper

Både Facebook og Google Ads har mange muligheder – lægger du de to sammen, får du rigtigt mange muligheder for at få din online marketing til at spille endnu bedre. Du kan hurtigt få endnu bedre resultater for din Google Ads indsats, hvis du også investerer i annoncering på Facebook og kombinerer de to marketingskanaler. Det kan du læse mere om i Green.Click’s whitepaper om Google Ads og Facebook.

Desuden får du også indblik i hvilke mekanismer, der træder i kraft, når vi ser en kunde går fra synlighed på et medie til to medier, samt hvordan det samspil kan vise tydelige resultater i form af forbedrede konverteringsrater og større omsætning.

Google Ads eller Facebook? - Jeg siger Google Ads og Facebook!

Bliv klogere på hvordan du får mest ud af dit samlede budget - hent dit whitepaper nu!

Fordele og muligheder med Google Ads

Det har du lært i kapitlet:

Google Ads er blandt andet:

  • Skalérbart
  • Målbart
  • Fleksibelt og kan målrettes meget præcist ud fra tidspunkt, lokation, geografi, device samt giver adgang til et netværk af placeringer over hele kloden
  • Hurtigere resultater end SEO
  • Muligt at benytte til at optimere salgsmål
  • Brugen af generiske-, brand- og negative søgeord – og dermed altafgørende for hvordan du udnytter dine muligheder med Google Ads
  • Forskellige søgeordsmatchtyper; bredt match, modificerede bred, sætningsmatch og eksakt match
  • Googles Display netværk
  • YouTube-annoncering som er vigtigt til brandgenkendelse og remarketing
  • Google Shopping og DSA annoncer der begge giver mulighed for opdaterede annoncer uden stort tidsforbrug – fx. ved mange produktnumre eller meget indhold på websitet
  • Remarketing som er et must at have budget til, da det er en vigtig del af at føre kunden videre i købsrejsen mod det endelige køb
  • Google Ads er fremragende til B2B – men det kræver en indsats, dels i annoncer og indhold, dels i søgeord og negative søgeord – desuden stiller det høje krav til websitet
  • Opsamling af leads, hvor du udnytter den store mænge data, du kan opsamle til at forbedre din markedsføring
  • Understøttende til din offline markedsføring
  • Gode resultater i samspil med Facebook samt øvrige kanaler
Hold dig opdateret om online markedsføring

Vil du sikre dig, at du løbende får lignende information, du kan bruge i din markedsføring? Så tilmeld dig her:

Tilmeld nyhedsbrev
AdWords nyheder
Næste Kapitel

Lær af andres Google Ads erfaringer

I næste kapitel fortæller jeg om resultater fra andre virksomheder.