Det kan du selv gøre på LinkedIn
– for din virksomhed

Hvis du har fulgt med i vores forrige blogindlæg om LinkedIn, ved du allerede at LinkedIn er en platform med høj troværdighed og at du kan ramme din målgruppe meget præcist.

Har du ikke lige nået at læse vores nyeste blogindlæg om LinkedIn, kan du se dem her:

LinkedIn for medarbejdere

Af Mads Søndberg, Social Media Specialist

Så gælder det jo bare om at komme i gang – men hvad kan du egentlig selv gøre for at din virksomhed kan få en aktiv tilstedeværelse på LinkedIn?

Vær aktiv på LinkedIn

Din virksomhed skal være til stede på LinkedIn – også udover annonceringen. Det vil sige at du skal lægge relevante nyheder, content m.m. op og gerne 2-3 gange om ugen.

Få også medarbejdere til at dele indholdet og tagge virksomheden, så I får en bedre Content Marketing Score. Din Content Marketing Score er den score LinkedIn tildeler virksomheden for de aktiviteter og engagement der er på virksomhedens-, medarbejdere, og influenters opslag.

Det er vigtigt at virksomhedens LinkedIn-tag (“@”) bliver brugt korrekt, når medarbejderne deler – så afsæt gerne noget tid til en samlet information til medarbejderne, så I er sikre på, at det bliver gjort rigtigt.

LinkedIn posts

I LinkedIn sammenhæng hjælper det, at man altid husker at tænke: “Jo mere jeg hjælper læseren, jo mere bliver jeg belønnet”. I eksemplet til venstre ovenfor hjælper vi læseren i den forstand, at hun både kan klikke sig videre til mere info om virksomheden ved at klikke på tagget, via logoet og ved at klikke på et eventuelt link over til websitet, du har lagt i opslaget.

På den anden side giver eksemplet til højre større reach. Her har vi kopieret et link til et blogindlæg og lagt det direkte op. Samtidig er virksomheden tagget i opslaget. Da der i højere grad er tale om originalt indhold i denne post, ser LinkedIn det også som værende af højere kvalitet. Derfor belønnes den også med større reach.

Definer en målgruppe

Du skal først og fremmest have defineret virksomhedens målgruppe. Det har I muligvis allerede gjort – men hvem er det mere specifikt I ønsker at ramme på LinkedIn og hvorfor? Husk at LinkedIn giver mulighed for at ramme meget præcist med både posts og annoncer – derfor kan I simpelthen opbygge lister over virksomheder eller personer, I ønsker at nå. Det kan være baseret på branche, uddannelse, stilling, geografi og meget mere. Med LinkedIn Insight Tag får I mulighed for, at dykke mere ned i, hvilke jobtitler, funktioner og virksomheder, som besøger jeres website. Disse data kan bruges til at udbygge målgruppen. 

Materiale og content

Når virksomheden bidrager med materiale og content til posts og annoncer på LinkedIn, er det vigtigt, at materialet er relevant og holder samme kvalitet, som det øvrige brand. Det kan bestå af både skrift, video og billeder – eller en kombination, så der er mange muligheder. Nogle af de emner, I kan tage op på LinkedIn er:

  • Teasere til nye blogindlæg
  • Vigtig viden I gerne vil dele med læserne
  • Nye spændende samarbejder
  • Har I vundet en pris?
  • Skal I til messe eller et spændende seminar?
  • Søger I investorer eller nye medarbejdere?
  • Er et projekt blevet afsluttet?
  • Afholder I et event?
  • Har I bare har noget spændende at fortælle?

Alt I lægger op skal selvfølgelig være målrettet din målgruppe, afspejle virksomhedens DNA, have et tydeligt budskab og værdi for kunden – ligesom al anden kvalificeret markedsføring.

Tænk altid på din modtager og sørg for at vende dine opdateringer til noget, der er relevant for dem. Overvej hvorfor marketingchefen skal læse om, at I nu skal på messe igen? Og hvad er det der gør at andre overhovedet skal interessere sig for, at I netop har ansat en ny medarbejder?

Her er eksempler på hvordan vi selv har gjort det:


LinkedIn posts

LinkedIn posts

Find dine målgruppe, annonceformater og mange spændende muligheder

LinkedIn har forskellige formater, som hver især kan benyttes alt efter hvilket mål du har for dit budskab. Her er nogle af formaterne:

LinkedIn’s Lead Gen Forms er brugervenlige med spørgsmål, der autoudfyldes ud fra brugernes oplysninger. Bruger du dem rigtig, er der mulighed for mange højkvalificerede leads og direkte adgang til info, brugerne har delt med LinkedIn.

LinkedIn Gen Form

Sponsored content er, som navnet siger,  sponsoreret indhold – det giver din virksomhed mulighed for at få budskab bredt ud i brugernes newsfeed og nå den specifikke målgruppe ud fra meget specifikke målretninger. Producerer du content af høj kvalitet, der skaber værdi for målgruppen, er det en unik mulighed for at øge kendskab til brandet, dine produkter og service. Gennem sponsoreret indhold, som din målgruppe efterspørger, kan du også indsamle kvalitetsleads.

Sponsored Content LinkedIn

Video Ads på LinkedIn giver mulighed for at spore performance ned i mindste detalje – og er en rigtig god måde at få dit budskab ud i brugernes newsfeed. Det er nemlig en rigtigt god måde at lave storytelling på og udbrede kendskab til brandet og hvem I er. Husk at vores online tålmodighed er kort – videoerne skal helst ikke være over 30 sek – og op mod 85% ser videoer uden lyd, så husk undertekster!

Video annoncering med LinkedIn

 

Inmail giver dig mulighed for at skrive direkte til dine kontakter. Du kan dermed rette dit budskab fuldstændig til den enkelte person, hvad end det er med henblik på nye samarbejdspartnere, rekruttering eller noget tredje. (Dog kan én person kun få én Sponsored InMail pr. 45 dag)

Inmail LinkedIn

LinkedIn er en spændende og for mange lidt ny platform i forhold til markedsføring og annoncering. Vil du vide mere, kontakter vi dig gerne:

Skriv dig op og få et gratis LinkedIn møde

Det gør Green.Click for LinkedIn kunderne

Jeres egen Social Media Specialist
Som kunde hos Green.Click bliver I tilknyttet en Social Media Specialist – det arbejde og den målretning, som jeres Social Media Specialist laver, tager udgangspunkt i det materiale I sender til Green.Click.  Derfor forventer vi at I kommer med en liste over virksomheder eller stillinger, som I gerne vil gå efter. Jo mere detaljeret beskrivelse jo bedre.

Content hvordan? Sådan!
Der er også mange specifikationer til hvordan jeres content skal udformes –  i forhold til billedstørrelser, videoformater, tekstlængde m.m. – det får I selvfølgelig også den rigtige opskrift på, så det passer til LinkedIn’s formater.

Analyse og rapporter
GreenClick står også for analyse af rapporter og afrapportering til jer. Vi foretager A/B-test, står for optimering og kigger på definitioner af mål, hvordan målet opnås, hvordan målgruppen engageres, tester og optimerer på resultaterne.

Rådgivning og sparring
Selvfølgelig står Green.Click også til rådighed med rådgivning og sparring i forhold til content, målgruppe og alt andet I kan have spørgsmål om.