Google blokerer forstyrrende annoncer

Flere annoncører har bekymret sig om de såkaldte ad blockere, som brugere installerer for at slippe for at se annoncer på nettet. Og nu går Google Chrome også med på bølgen. Men måske er der ikke så meget at bekymre sig om, hvis man er seriøs annoncør!

Google Chrome installerer ad blocker

Af Line Maria Nielsen, SEM Specialist 

“Nobody reads ads. People read what interests them. Sometimes, it’s an ad.”

Ovenstående citat er så sandt som det er skrevet. Fra d. 15. februar vælger Google at tage konsekvensen af sin viden – nemlig at annoncer og reklamer ofte irriterer brugere og forringer brugeroplevelsen på nettet. Derfor vil en integreret ad blocker fra denne dato blive en integreret del af Google Chrome i Nordamerika og Europa.

Beslutningen er foretaget i samarbejde med Coalition of Better Ads, der blandt andet består af Google, Facebook, News Corp og The Washington Post. Google har meldt ud at sider med annoncer og reklamer, der ikke stemmer overens med Googles fastsatte retningslinjer, bliver blokeret i Google Chrome.

Brugernes oplevelse i centrum

Det er dog ikke alle reklamer, der blokeres af den nye funktion. Det gælder kun de reklamer, som brugerne oplever som mest forstyrrende. Google har foretaget omfattende research med over 25.000 brugere. Undersøgelsen viser, hvilke annoncer der har størst sandsynlighed for at påvirke brugerne oplevelse negativt, og i sidste ende får dem til at installere adblockere der blokerer alle reklamer.

Helsidesannoncer, annoncer der dækker over en vis procentdel af siden, annoncer med automatisk afspilning af billede og lyd og ‘blinkende’ annoncer har vist sig at være blandt de mest forstyrrende annoncer, og falder for de nye retningslinjer. Googles research viser at alle disse annoncetyper nedsætter brugervenligheden på nettet markant, og derfor opdaterer Coalition of Better Ads sine retningslinjer, så de stemmer overens med brugernes oplevelser.

Google giver berørte websider 30 dage til at rydde ud i pop-up annoncer og andre forstyrrende reklamer og bruger sit ‘Ad Experience Report Tool’ til at finde sider, der indeholder annoncer, som ikke overholder de nye retningslinjer. Annoncører får en frist på 30 dage, hvorefter forstyrrende annoncer bliver blokeret. Ad blockeren påvirker både desktop og mobil, så netbrugere får en bedre oplevelse uanset hvilken type device, de bruger.

Fordele og ulemper

Der er ingen tvivl om at der er delte meninger om Googles nye tiltag. Brugerne vil opleve en stor forbedring i sin brug af nettet og mindre irritation og frustration over forstyrrende annoncer. Denne frustration har tidligere ført til at brugere har installeret adblockere, der blokerer alle annoncer uanset kvalitet og indhold – hvilket fører til tabte indtægter for både annoncører og websider.

Google og Coalition for Better Ads har taget dette valg for strategisk at imødegå dette. Med de nye retningslinjer vil Chromes nye ad blocker-funktion i højere grad virke som et filter, der frasorterer de irriterende annoncer, som nedsætter brugernes oplevelse.

Google rydder dermed op på nettet, hvilket vi ser som et positivt tiltag for seriøse annoncører. Der bliver mindre “larm” og mere plads til gode annoncer med relevante budskaber, der henvender sig til brugeren. Det vil alt andet lige også betyde, at færre ønsker at blokere for annoncerne fordi; på trods af at ingen læser annoncer, så læser folk det der interesserer dem – og nogle gange er det en annonce.

 

Nyheder om SEM, SEO og SOME

Lad os styrke din online position!

Få et tilbud på telefon 70 230 540