Google får bøde for Google Shopping! Her er deres løsning

Google Shopping er det visuelle alternativ til traditionelle søgeannoncer. Annoncerne kommer frem, når man som forbruger søger på et produkt på Googles søgemaskine og består af et produktbillede, en beskrivelse og produktets pris.

Udover annonceringsdelen har Google Shopping en integreret prissammenligningstjeneste, hvor forbrugeren kan specificere sin søgning ved at angive et bestemt ønsket prisniveau på en vare.

Hvad er Google shopping?

 

Google får milliardbøde

Som mange sikkert har hørt, har Google fået en bøde på 18 milliarder af EU-kommissionen for overtrædelse af EU’s konkurrenceregler. En afgørelsen, som Google lige nu overvejer at appellere.

Kort sagt handler sagen om, at EU-kommissionen har afgjort, at Google misbruger sin dominans på markedet for søgemaskiner. Det gør de ved at vise resultatet for sin egen prissammenligningstjeneste, Google Shopping, som det første, når forbrugere bruger Googles søgemaskine. EU-kommissionen er samtidig kommet frem til, at Googles søgealgoritmer gør, at konkurrerende prissammenligningstjenester ofte først vises på side fire ved en Google-søgning.

EU-kommissionen mener derfor, at Google forvrider konkurrencesituationen samtidig med, at forbrugeren ikke får en oplagt mulighed for selv at vælge hvilken prissammenligningstjeneste de ønsker at bruge.

 

Google appellerer muligvis

Google er uenig i afgørelsen og mener ikke, at deres metode er ulovlig. I følge Google er Shopping en stor hjælp til forbrugeren, som viser tusindvis af både små og store annoncører, der relaterer sig til det produkt, som forbrugeren søger på. 

Hvis Google ikke anker sagen, bliver de nødt til at ændre på produktet som det ser ud i dag. Her er det vores forventning, at det kan give adgang til andre og nye spillere på markedet. På den måde, kan der komme endnu flere forskellige online tjenester for annoncører. For vores kunder er den positive side, at de får flere muligheder samtidig med, at det kan komme til at betyde billigere annoncering. Dette grundet den mere naturlige konkurrence der kan opstå.

Det er som sagt en sag, som vi hos Green.Click følger tæt og hvis du som kunde eller forbruger har yderligere spørgsmål til, hvordan Google Shopping fungerer er du velkommen til at kontakte os.

 


 

28.09.17: Opfølgning på bøden til Google

Siden vi skrev dette indlæg, har Google nu ændret i sin måde at vise Shopping resultaterne. Fra i går blev der åbnet op, så andre tjenester også får mulighed for at besætte pladserne øverst på Google.

Når andre end Google benytter sig af pladserne i Google Shopping vil det fremgå nederst i Google Shopping Annoncen. I stedet for “Fra Google” kan det så eksempelvis være “Fra Kelkoo” eller andre prissammenligningssider. Nyheden er dog så ny, at vi endnu ikke har set eksempler på det endnu, men det bliver formentlig testet i skrivende stund. Indtil videre ser det således ud i en søgning:

 

Ændring i Google Shopping

Annoncer i Google Shopping vil fortsat linke direkte ind til forhandlerens website, underordnet hvilken tjeneste, der udbyder annoncen. Så for forbrugeren vil selve oplevelsen ikke ændre sig.

Ændringen er en konsekvens af at Google blev pålagt ikke at lave forskelsbehandling. Det vil sige at andre prissammenligningstjenester skal have samme muligheder for at blive vist på Google Shopping pladserne som Google selv. Det betyder, at det nu er blevet muligt for andre prissammenligningstjenester at konkurrere om de pladser, der tidligere ellers kun tilhørte Google.

Der er dermed flere deltagere i konkurrencen om pladserne, når Google skal til at konkurrere med andre aktører også. Det kan muligvis få en betydning for prisen, hvilket du som annoncør bør være særligt opmærksom på, hvis du selv styrer din online markedsføring. Læs mere om online markedsføring for e-Commerce her og tag eventuelt også et tjek af potentialet for dit website.

 

Lad os styrke din online position!

Få et tilbud på telefon 70 230 540