Mister du også potentielle kunder på Google Shopping?

9 ud af 10 webshops får ikke vist alle deres produkter på Google Shopping. De mister potentielle kunder og opdager ofte først fejlen, når de allerede har mistet omsætning. Hvad kan du gøre for at undgå, at din webshop bliver ramt? Det giver vi vores tips til her.

Smiley face

Af Lars Lynge, Head of Sales


Virksomheder mister omsætning

Flere virksomheder mister omsætning ved ikke at have alle produkterne synlige på Google Shopping. Vil du gerne vide dig sikker på, at alle dine produkter bliver vist, så du kan få mest muligt ud af dine markedsføringskroner?

Så tilbyder vi en gratis og uforpligtende gennemgang af din webshops Shopping kampagner, når du skriver dig op her:

Få gratis tjek af dine Shopping kampagner

Hos Green.Click har vi erfaret, at 9 ud af 10 webshops ikke er klar over, at de ikke får vist alle deres produkter på Google Shopping. Det er problematisk, da virksomhederne mister potentielle kunder, når annoncerne ikke bliver vist.

Så hvorfor er virksomhederne ikke bare mere opmærksomme på denne problematik?

Hvis du er marketingansvarlig for en større webshop med mange varer, ved du sikkert, hvor mange Shopping kampagner der kan være oprettet. Uden den rette ekspertise kan det både være svært og meget tidskrævende at danne sig et overblik.

Hvordan undgår du afvisninger?

Når vi hos Green.Click ser afviste produkter i Google Merchant Center er det oftest på grund af manglende GTIN-nummer. GTIN er et varenummer, som Google bruger til at identificere produktet med.

Selvom det er tidskrævende at skulle indtaste alle varenumrene, er tiden godt givet ud. Udover at GTIN-nummeret er et krav fra Google, er der også fordele ved at anvende det. Varenumrene giver nemlig Google en større indsigt i, hvilke produkter de annoncerer for, og de kan på den måde øge relevansen af annoncerne. Det har to fordele for dig:

  1. Mere relevante annoncer øger brugeroplevelsen. En højere relevans giver også større chance for at kunden klikker på din annonce.
  2. Google kan bedre matche produkternes data med deres produktkatalog, og det forøger antal visninger.

Udover GTIN-numre er der også en hel del andre parametre, der skal overholdes, før dine produkter kan blive godkendt. For at øge relevansen og brugeroplevelsen har Google opstillet en række krav, der skal opfyldes, før din annonce bliver vist.

For at produktet bliver godkendt, skal disse faktorer være gældende:

  • Produktet skal være på lager
  • Prisen skal være korrekt og opgivet i den rigtige valuta
  • Produktbilledet skal være i den rette opløsning
  • Produktbilledet skal have den rigtige billed-url
  • Produktbilledet må ikke indeholde logo eller brand
  • Beskrivelsen må ikke indeholde promoverende tekst

Udover disse krav skal produkternes URL stemme overens med hjemmesidens, kategorierne skal være korrekte, annoncen skal indeholde en købeknap, og du skal naturligvis huske at opdatere varens pris og tilgængelighed, hvis den ændrer sig.

Får du mest muligt ud af din investering?

Som du måske kan fornemme, er det et omstændigt arbejde at få alle faktorer til at spille. Det kræver både ekspertise, erfaring og masser af tid. Derfor har mange seriøse webshops et eksternt bureau til at varetage deres markedsføring. Men selvom en virksomhed har et andet AdWords bureau tilknyttet, oplever vi desværre ofte, at de alligevel ikke bliver gjort opmærksomme på afviste produkter. 

Så selvom du allerede har tilknyttet et andet AdWords bureau, er du velkommen til at udfylde formularen ovenfor og få tjekket dine Shopping kampagner. Så gennemgår vi dem gerne for dig.