Parallel tracking bliver et krav på AdWords (Google Ads)

30 oktober 2018 vil parallel tracking blive påkrævet på alle AdWords annoncer, som ifølge Google skal give: hurtigere, sikrere og bedre brugeroplevelser. Dette sker efter, at Google i juli måned gjorde hastigheden på mobilsider til en ranking faktor. Men hvad er parallel tracking? Og hvilken betydning får det for din markedsføring? Det giver jeg svaret på i det følgende.

Hvad er parallel tracking?

En stor fordel ved online markedsføring på Google er selvfølgelig, at du har mulighed for at måle resultaterne fra dine kampagner. Din data er dog kun tilgængelig for dig, fordi AdWords (som nu hedder Google Ads) samler data fra trafikken på hver URL. Parallel tracking er en ny måde for Google at indsamle data, som skal optimere hastigheden, fra brugeren klikker på en annonce, til han/hun er på landingssiden.

 

Sådan tracker Google Ads i dag

Når du klikker på en Google Ads annonce i dag sættes en lille kædereaktion i gang. Først vil Googles kliksporing og sporingswebadressen blive indlæst på siden, mens yderligere sporingswebadresser eventuelt indlæses. Først derefter bliver du redirected til den landingsside, annoncen leder ind til. Du kan se hele tracking processen herunder:

  • Du klikker på en Google Ads annonce
  • Googles kliksporing indlæses
  • Sporingswebadressen indlæses
  • Yderligere sporingswebadresser indlæses (eventuelt)
  • Du bliver redirected til landingsside

Selve processen vil for de fleste være umulig at spotte, fordi det tager få millisekunder. Men for smartphone brugere med varierende adgang til net, kan det få betydning for loadhastigheden. En hjemmeside med langsom loadhastighed kan få brugeren til at forlade siden og dermed koste konverteringer. Det vil Google nu sikre sig mod med hjælp fra parallel tracking.

 

Sådan tracker Google med parallel tracking

Med parallel tracking vil Google sætte sporing i baggrunden, mens brugeren sendes direkte til landingssiden. Sporingen skal med Googles egne ord køre parallelt, så det ikke påvirker brugerens vej til landingssiden. Du kan se processen herunder:

 

  • Brugeren klikker på en Google Ads annonce
  • Brugeren ser landingssiden

Imens foregår dette i baggrunden

  • Googles kliksporing indlæses
  • Sporingswebadressen indlæses

 

 

Parallel tracking skal give hurtigere, sikrere og bedre brugeroplevelser

Hastighed er blevet et nøgleord for Google, efter de seneste tal peger på, at vi fortsat vil se en markant stigning i mobilsøgninger. Ifølge Google kan blot 1 sekunds forsinkelse sænke konverteringsraten med 20 procent.

 

Hastigheden på et mobilsite har ligeledes indflydelse på bounce raten, hvilket vil sige, at mobilsider med langsommere loadhastighed vil opleve, at besøgende hurtigt hopper videre til et andet site eller lukker siden ned.

 

I forhold til sikkerheden vil Google desuden have mere fokus på HTTPS sider fremfor HTTP. Det tilføjede “S” står for secure, så brugeren bliver mere bevidst omkring sin sikkerhed på nettet. Det betyder, at når en bruger bruger Google Chrome, vil det blive tydeligere, om de er på et sikkert website eller ej.

 

Den forbedrede hastighed og sikkerhed skal dermed optimere kundeoplevelsen på Google Ads annoncer.

 

 

Tjek om din udbyder er kompatibel med parallel tracking 

Parallel tracking er et must, hvis du markedsfører mod smartphone brugere, specielt efter Google er begyndt at rangere mobilwebsider afhængigt af deres hastighed. Det kan dog kun aktiveres, hvis din udbyders system er kompatibelt med dette. Det vil muligvis kræve, at du redigerer sporingsskabeloner, men det er umagen værd. Parallel tracking vil gøre det mere attraktivt for kunder at klikke på dine Google Ads annoncer og dermed forbedre brugeroplevelsen – i særdeleshed for smartphone brugere.

 

Sådan kommer du igang med parallel tracking

Såfremt din udbyder er kompatibel, anbefaler vi, at du kommer i gang med parallel tracking, før det bliver et krav. Herunder kan du se, hvordan du slår det til på din AdWords konto:

 

  • Klik på Indstillinger på sidemenuen
  • Gå ind på Kontoindstillinger
  • Klik på Sporing
  • Klik på kontakten ved siden af Parallel Tracking for at slå det til

 

Er du kunde hos Green.Click kan du desuden få hjælp til at komme i gang med parallel tracking ved at kontakte os på 70 230 540 eller support@greenclickmedia.dk.

 

Find ud af om vi er det rette match for din virksomhed

Skriv dig op og bliv kontaktet - så tager vi en helt uforpligtende dialog.