Vi har gjort noget dumt! Læs mere her

Slukket brandingen

Af Charlotte Thomsen, Head of Marketing

Det hele startede d. 15. marts. Efter dét gik det bare ned ad bakke for Green.Click! Vi havde været på toppen længe, men blev dumdristige og hovmodige. Og det har fået konsekvenser! Dem kan du læse mere om nederst her på siden.


For vi har været i gang med at teste vores egen “medicin” – og har virkelig fået bevist at branding er så sindssygt vigtig for at kunne skabe resultater med sin markedsføring!


Men lad os starte fra begyndelsen. Dér hvor det hele startede, nemlig i Green.Clicks marketingafdeling. Det er her vi laver vores egen marketing – og tests. Det var også her vi besluttede at slukke vores egen branding som en test. Herunder både LinkedIn, Facebook og Google Display. For vi ville teste, hvad der ville ske og se om brandingen virkelig var så vigtig, som vi selv gik rundt og prædikede. For engang imellem kan den direkte værdi af branding være svær at se. Og vi møder af og til også en kunde, der ønsker at skrue ned for brandingdelen. Det anbefaler vi selvfølgelig aldrig at de skal gøre, da vi ser den som en helt essentiel del af markedsføringen. Det er her der skabes kendskab til brandet og det er herfra vi sender besøgende til sitet, så vi kan ramme helt præcist med remarketing.  

Hvorom alting er, så besluttede vi, at det ville være bedre at lave testen for kunderne end at teste dem. Så vi brugte Green.Clicks eget marketingbudget, så vores kunder heller ikke behøvede bruge deres.

Hvem slukkede for brandingen?

Da vi satte testen i gang fik vi flere interessante reaktioner fra forskellige kanter. Det viste sig nemlig at slukning af branding var et område, som flere havde en stærk holdning til. “Hvem har fået dén hjerneblødning?” lød det for eksempel fra en anonym kollega, som hovedrystende gik ud fra Green.Click Labs lokale! Udover det tror vi vist nok at én af partnerne i Green.Click fældede en enkelt tåre, da han hørte om vores planer om at slukke for brandingen i en måned. Men det er selvfølgelig også forståeligt nok, når markedsføringen og brandingen er så stor en del af forretningen – og åbenbart også vores hjerter.

På den anden side stod vores samarbejdspartner Dibs, som faktisk viste stor støtte til projektet. Partner Manager Mikael Nørgaard Rasmussen udtaler blandt andet:”…jeg har kæmpe respekt for at have ens eget ”skin in the game” så man benytter egne produkter og tager risiko osv. som i har gang i.​”

Derfor stoppede vi vores branding

Så vi trodsede dog alle røde lamper, grædende partnere og diagnosticerende kolleger og gennemførte forsøget alligevel…næsten. Men det kommer vi tilbage til.

For der var jo sådan set en mening med den åbenlyse galskab. Og galskaben byggede blandt andet på en teori om, at det er med branding som med kærlighed – når man først mister den, forstår man virkelig værdien af den. Og det var dét vi ønskede! At forstå værdien af at være synlig over for de rigtige, at bakke salget op, at blive genkendt når vi er ude, at være respekteret blandt seriøse virksomheder, at blive set som et marketingbureau, der skaber resultater, deler viden og rådgiver.

Men tilbage til forsøget. For som nævnt gennemførte vi det kun næsten. På dag 3 talte vi nemlig med vores kontakt hos LinkedIn, der sådan set godt kunne lide idéen i vores test. Men hun understregede, at det ville bare smadre alt for meget af det, vi efterhånden har opbygget på vores LinkedIn-profil. Lige nu vinder vi rigtig mange af vores auktioner på vores content marketing score – altså pga. det gode indhold. Og vores priser ligger rigtig pænt lige nu – faktisk er vi nede og betale halvdelen af hvad vi startede med pr. klik. Så hvis vi fortsatte slukningen i den planlagte måned, ville vi falde med et brag og det ville kræve mindst 3 gange så stort et budget at få os op igen.

Den dag vi stoppede brandingen på Google, Facebook og LinkedIn

Helt praktisk samlede vi hele teamet af specialister; Nicholai, som er Google Ads Specialist, Mads, som er Social Media Specialist samt Kristoffer, som er SEO Specialist. Her aftalte vi, at alle skulle holde øje med resultaterne den kommende tid, så vi hele tiden fulgte med i, hvordan det stod til.

Under selve testen stoppede vi vores branding på Google Display samt de kampagner vi havde kørende på LinkedIn og Facebook. Normalt kører vi ellers en “always on strategi”, så vi hele tiden sørger for at være synlige for vores potentielle kunder. Her er brandingens fornemste opgave at sende relevante leads videre i tragten, så de bliver salgskvalificerede – og derefter kunder.

Men dét måtte vi undvære under testen.

Vi gennemførte testen… -næsten

På trods af endnu flere røde lamper allerede på tredjedagen, fortsatte vi alligevel testen! Dog besluttede vi efter 10 dage, at vi havde fået samlet så meget data, at vi nemt kunne drage nogle helt konkrete konklusioner.

Vi ville selvfølgelig gerne gennemføre den fulde test, men ønskede heller ikke at ødelægge det for os selv. Og ud fra de resultater vi havde fået, var der også et rigtig godt grundlag at rådgive kunderne ud fra.

Noget af det vi fandt ud af var blandt andet:


Klikpriser stiger kraftigt

Klikpriser stiger kraftigt, når man starter brandingen på LinkedIn igen. Vores tidligere opbyggede engagement er “ødelagt” af de 10 dages pause.

Antal salgskvalificerede leads falder drastisk

Efterfølgende havde vi 15 dage uden salgskvalificerede leads gennem markedsføringen. (Normalt får vi nye leads hver eller hveranden dag).

Vi bør øge spend på remarketing

Vi bør generelt øge spend til remarketing på LinkedIn, da det vil give tilsvarende resultater.

Vi får langt færre direkte opkald

Telefonerne har været ualmindeligt stille i forhold til “normalt”.

Besøg er mindre relevante

Vi får mindre relevante besøg på websitet end “normalt”

Brandsøgninger falder

Brandsøgninger er faldet til en tredjedel. Formentlig fordi færre ser os derude og efterfølgende søger efter Green.Click

Vi har brug for branding

Vi har løbende relevant content, som vi har brug for at promovere. Udover generel branding, er der (oftere end vi lægger mærke til) en kollega, der stikker hovedet til vores interne marketingafdeling og gerne vil køre branding på jobopslag, samarbejde med partnere, events og nyheder generelt

Respekt fra partnere

Vores partnere har stor respekt for at vi selv tør teste ting af.

For 74% af CMO’s er det usandsynligt, at de tager en chance med deres brand. Vi tog en kreativ risiko og gik fuldstændig imod det vi ellers gør. Generelt er mange mennesker (specielt i deres arbejde) alt for bange for at begå fejl – på trods af at vi ved, det ofte er her vi lærer allermest. Så vi tog chancen, og kom frem til nogle vigtige resultater, som vi håber at kunne bruge i vores og kundernes videre udvikling.

Så som overskriften fortæller, gjorde vi noget dumt! Og vi kommer formentlig aldrig til at gøre det igen. Men har også set hvor vigtig vores always-on brandingstrategi er.

Vil du høre mere om vores måde at arbejde på? Hvordan vi skaber resultater for vores kunder og hvordan vi også kan hjælpe din virksomhed? Så kontakt os på 70 230 540 eller support@greenclickmedia.dk.

Find ud af om vi er det rette match for din virksomhed

Skriv dig op og bliv kontaktet - så tager vi en helt uforpligtende dialog.