9 smutveje til Google Analytics

Google Analytics er et fantastisk redskab til at skabe en større effekt af markedsføringsindsatsen. Analytics giver en mulighed for at få unik indsigt i brugernes adfærd på dit website, så du kan optimere det mod de mål, du har med din online markedsføring.

De mange funktioner i Google Analytics giver et utal af muligheder, men kan til tider også være lidt uoverskuelige. Vi udpeger derfor ni funktioner, som vi ofte bruger her hos Green.Click, og som du også med fordel kan se nærmere på.

 

1. Oversigten med antal besøg/sessioner

Klik: Målgruppe → Oversigt i venstremenuen

Her kommer du til din oversigt, hvor du kan se antal besøg/sessioner. Informationen kan du bruge til at se, hvordan SEO-indsatsen samt kampagner og annoncer øger antallet af besøgende.

2. Trafikkilder for refererende trafik

Klik: Anskaffelse → Al trafik → Kanaler i venstremenuen

Her finder du et enkelt og overskueligt overblik over, hvor din trafik kommer fra, så du kan udnytte det i dine markedsføringstiltag. Blandt andet kan du klikke ind og se, hvor meget trafik, der kommer fra et specifikt website såsom LinkedIn eller Facebook.

Analytics - kanaler

3. Afslutningssider

Klik: Adfærd → Webstedsindhold → Afslutningssider

Her får du et godt overblik over, hvor dine besøgende forlader din hjemmeside. Fra nogle sider giver det selvfølgelig god mening at en besøgende forlader siden, fx. efter et gennemført køb eller hvis han har fået svar på sit spørgsmål. Men hvis han forlader siden før dét, kan “Afslutningssider” give dig indsigt i, hvor du kan foretage forbedringer for at forhindre, at dine besøgende forlader hjemmesiden fra netop denne side.

4. Målkonverteringsprocent

Klik: Konverteringer → Mål → Oversigt i venstremenuen

Her får du et overblik over, hvor stor en procentdel af dine besøgende, der konverterer efter de mål, du har opsat. Målkonverteringsprocenten er vigtig at tage højde for, da den angiver hvor mange af dine besøgende, der udfører en handling, der har værdi for virksomheden. Handlinger du kan spore på kan fx. være når en besøgende udfylder en kontaktformular, foretager et køb, eller downloader et whitepaper mm.

5. Mest besøgte sider

Klik: Adfærd → Webstedsindhold → Alle sider i venstremenuen

Når du ved hvilke sider, der bliver besøgt mest, har du mulighed for at identificere vigtigt indhold. Det giver et indblik i hvilken type indhold, der er populært hos dine besøgende og kan inspirere til nyt lignende indhold. Her kan du også se om der er eksisterende sider, hvor du bør opdatere eller forbedre indholdet, så siden igen får de besøg, den fortjener.

Analytics - sider

6. Tragtvisualisering

Klik: Konverteringer → Mål → Tragtvisualisering i venstremenuen

Tragtvisualisering synliggør mulige frafald i de forskellige trin i en købsproces. Ved hjælp af denne funktion, kan du identificere, hvor det er, et eventuelt frafald sker. Derfor er denne funktion rigtig vigtig for dig, der har en webshop, så du har mulighed for at se, om der skal ske forbedringer i de forskellige trin.

7. Søgeord

Klik: Anskaffelse → AdWords → Søgeord i venstremenuen

Her får du et simpelt og overskueligt overblik over, hvordan dine Google AdWords-søgeord klarer sig. Det giver blandt andet mulighed for at se, hvilke søgeord der giver mest trafik og hvilke der fører til de mest værdifulde konverteringer for din forretning.

8. Mål i forhold til geografi/byer

Klik: Målgruppe → Geografi → Sted i venstremenuen

I toppen af kortet vælger du det opsatte mål – eksempelvis ‘Målsæt 1’ eller ‘E-handel’, og i bunden vælger du ‘by’. Det giver dig mulighed for at identificere, hvor i landet dine konverteringer kommer fra. Denne indsigt giver dig mulighed for at øge salget ved at rette din markedsføring mod det område, der giver bedst mulighed for konverteringer.

Analytics sted

9. Startside

Klik: Startside i venstremenuen

Startsiden kan du med fordel bruge til at få et hurtigt overblik. Du kan blandt andet følge med i antallet af aktive brugere på siden i realtid og se hvilke sider, de besøger:

Analytics - antal brugere

Videre kan du se hvilke trafikkanaler, dine besøg kommer fra – herunder om det fx. er display, sociale medier, betalt trafik, organisk eller andet. Du har også mulighed for at se, hvilke af dine sider, der får flest besøg:

Analytics - hvornår besøger dine brugere websitet

Og hvornår dine brugere besøger websitet:

Analytics - hvornår besøger dine brugere websitet

Samt hvor brugerne befinder sig:

Analytics - hvor er dine brugere fra

Og på hvilke enheder din effektivitet er størst:

Analytics - hvilket device bruger dine besøgende

 

Videre får du overblik over hvor god du er til at fastholde dine brugere, hvordan det går med dine mål. Du kan også se en oversigt over, hvor effektive dine AdWords-kampagner er og hvilke produkter der sælger bedst.

Du kan desuden designe betjeningspaneler efter dit eget behov og de tal, der er vigtige for præcis din virksomhed. Så dyk ned i den omfattende data, der er i Analytics og se hvor du kan få mest ud af at optimere dit website og dine kampagner.

Vil du have flere tips til din online markedsføring, så følg med på bloggen eller klik direkte ind på ét af vores seneste blogindlæg nedenfor.

Lad os styrke din online position!

Få et tilbud på telefon 70 230 540