6 genveje til at øge din webshops salg på Black Friday

Black Friday er en festdag for forbrugerne! Men det kan også blive en festdag for dig som webshop-ejer. Vi giver her vores bedste bud på, hvordan du bedst muligt når ud til de mange potentielle kunder.

Black Friday er dagen med mest købsparate kunder, hvilket giver et utal af muligheder for at øge din omsætning. Men det er også en dag, hvor butikkerne konkurrerer om de mange kunder. Så hvordan sørger du for, at de købsklare kunder klikker ind på din webshop og ikke konkurrentens? Læs med her, hvor vi giver 5 bud på, hvordan du bedst muligt kan forberede dig til den store dag.

For at få størst muligt udbytte af de 24 timer, er det vigtigt at have forberedt sig godt. Overvej derfor faktorer som: Kan din server klare det store pres? Er dine kampagner præcis, som de skal være? Og hvordan ligger dine varer prismæssigt i forhold til dine konkurrenters?

 

1. Skab opmærksomhed omkring din webshop

Men det er også vigtigt at forberede dine potentielle kunder på de gode tilbud. I perioden op til Black Friday er der flere tiltag, du kan gøre brug af for at gøre de potentielle kunder opmærksomme på din webshop.

Et godt værktøj til dette er Facebook Lead Ads. Via Facebook kan du forud for Black Friday tilbyde brugerne en rabatkode eller afholde en konkurrence, hvor brugerne skal tilmelde sig dit nyhedsbrev. På den måde kan du efterfølgende understøtte din Black Friday kampagne, ved også at sende en e-mail ud til dem der er interesserede og tilmelder sig nyhedsbrevet.
Ud fra tilmeldingerne kan du desuden oprette en målgruppe på Facebook. Den målgruppe kan du så bruge, når du laver en Facebook annonce med dine Black Friday tilbud.

 

2. Udvælg dine bedst sælgende produkter

Som altid med markedsføring er det en stor fordel at have indsigt i sine kunder. Det indebærer, at du ved hvilke platforme, der giver bedst afkast at annoncere på. Brug derfor Google Analytics til at se, hvilke platforme du skal vælge til Black Friday.

Når du har viden om dine kunder, kan du lettere optimere din markedsføring. Hvis du ved, at du tiltrækker flest kunder via Facebook annoncering giver det selvfølgelig mest mening at prioritere dine kræfter og budget på det. Videre skal du selvfølgelig annoncere for de produkter, som du allerede ved sælger bedst eller som du tjener flest penge på.

 

Kundesegmentering til Black Friday

 

3. Følg regler om prissætning

Hvis du sammenligner dine Black Friday-priser med “førpriser” eller “normalpriser”, så vær opmærksom på, at prissætningen skal følge prismarkedsføringsreglerne. Blandt andet skal før- eller normalpriserne have været gældende i din webshop i mindst 6 uger før Black Friday. Og bruger du udtryk som “kun”, “chockpris” og lignende skal tilbuddet være særligt fordelagtigt for at følge reglerne.

Tjek e-mærkets hjemmeside for at sikre, at du følger reglerne for prissætning i forbindelse med Black Friday. Og er dit website desuden e-mærke certificeret, så gør det gerne synligt overfor dine kunder, da det skaber tryghed og tillid.

4. Lav en landingsside specifikt til dine Black Friday produkter

Vi anbefaler at oprette en landingsside specifikt til dine Black Friday tilbud. Når brugerne så søger på ”virksomhedsnavn + Black Friday”, bliver de guidet ind på landingssiden. Du kan med fordel have landingssiden aktiv året rundt og blot lave en nedtælling på siden op til Black Friday. Det kan nemlig gavne dine organiske søgeresultater.

Der er flere måder at guide brugerne ind på landingssiden på. Vi anbefaler bl.a. at reklamere for Black Friday med et banner på forsiden, der henviser til landingssiden. På landingssiden kan du med fordel inddele produkterne i kategorier for at gøre det mere overskueligt for kunden.

Videre kan du bruge Display Remarketing til brugere, der har besøgt dit website i måneden op til Black Friday. På den måde markedsfører du dine tilbud til brugere, der allerede har interesse i dine produkter.

 

5. Opdater dit Merchant Center og vind kunder på Google Shopping

Google Shopping er en fantastisk annonceringsmulighed, der ofte giver konverterende klik. Kunderne har nemlig allerede set varen og prisen, inden de klikker ind på din webshop.

 

Google Shopping til Black Friday

Det kan du også med fordel udnytte på Black Friday. Her er det vigtigt at du husker følgende:

  • Opdater dit Merchant Center, så dine varer vises til rabatprisen
  • Få styr på produkterne i god tid, så du er sikker på, at de ikke bliver afvist af Google
  • Sørg for at Google Shopping bliver opdateret, når de nye kampagner skal ud – det kan være ved midnat, eller hvis du eksempelvis vælger at “tyvstarte” aftenen før
  • Upload dit feed i Merchant Center manuelt på dagen, så det hele tiden er opdateret med de varer, du har på lager. Så undgår du at sende besøgende til udsolgte produkter. Så slipper du både for utilfredse kunder, og du betaler ikke for kliks, du ikke får noget ud af

Hvis du forventer at have udsolgt hurtigt eller du har tilbud med begrænsninger, kan det også være en god idé at have backup-produkter klar, som du kan tilbyde kunden.

 

6. Overvej at hæve dit budget

Generelt stiger antallet af søgeforespørgsler voldsomt på Black Friday. Derfor stiger konkurrencen og priserne på annonceringen også. Så når du vælger at investere i Black Friday, kan du sikre din online placering ved at hæve dine budgetter. Det kan gøres ved at tilføje en særskilt kampagne med dine Black friday produkter, som kan få et ekstra højt budget.

Mange webshops har stor omsætning på Black Friday, men de sænker priserne på deres produkter så meget, at de tjener minimalt, ingenting eller taber ligefrem på det. Men selvom overskuddet af Black Friday ikke er stort, kan det vise sig at være en rigtig god investering i længden. Det skaber synlighed og kendskab til din forretning. Og da det første salg til en kunde ofte er det sværeste, kan Black Friday være åbningen for at få nye folk “ind i butikken”. Black Friday kan altså i høj grad ses som en investering, hvor du skaber kontakt med nye kunder, hvilket også skaber rigtig gode muligheder for remarketing.

AdWords budget

 

Tjek AdWords opsætningen inden Black Friday

Vær helt sikker på, at din online markedsføring er klar til Black Friday! Lige nu tilbyder vi et gratis performance tjek, hvor vi gennemgår din opsætning og kommer med gode råd til, hvordan den kan forbedres endnu mere. Udfyld dine kontaktoplysninger og få dit gratis performancetjek.

Annoncering på Black Friday

 

SaveSave

Lad os styrke din online position!

Få et tilbud på telefon 70 230 540